The contribution traces the history of the Acting School of the Piccolo Teatro of Milan, founded by Giorgio Strehler, based on interviews with teachers and first-hand documentation. The foundation of the School responded to new needs for the transmission of the theatrical experience linked to a period of reflection on the profession of the actor and on the function of theater in the society that animated the Italian culture of the 70s and 80s of the last century. The essay also identifies the models that inspired Strehler to plan his School (in particular Jacques Copeau), and illustrates the didactic articulation and the peculiarities with respect to other similar schools.
Il contributo ripercorre la storia della Scuola di recitazione del Piccolo Teatro di Milano, fondata da Giorgio Strehler, basandosi su interviste ai docenti e documentazione di prima mano. La fondazione della Scuola rispose a nuove esigenze di trasmissione dell'esperienza teatrale legate a un periodo di riflessione sul mestiere dell'attore e sulla funzione del teatro nella società che animò la cultura italiana degli anni '70-'80 del secolo scorso. Oltre a rintracciare i modelli cui Strehler si ispirò per progettare la sua Scuola (in particolare Jacques Copeau), il saggio ne illustra l'articolazione didattica e le peculiarità rispetto ad altre scuole consimili.
Ventrone, P., La scuola di recitazione del Piccolo Teatro di Milano - Teatro d'Europa, in Bentoglio, A., Mazzocchi, F. (ed.), Giorgio Strehler e il suo teatro, Bulzoni Editore, Roma 1997: 183- 195 [http://hdl.handle.net/10807/108828]
La scuola di recitazione del Piccolo Teatro di Milano - Teatro d'Europa
Ventrone, Paola
1997
Abstract
The contribution traces the history of the Acting School of the Piccolo Teatro of Milan, founded by Giorgio Strehler, based on interviews with teachers and first-hand documentation. The foundation of the School responded to new needs for the transmission of the theatrical experience linked to a period of reflection on the profession of the actor and on the function of theater in the society that animated the Italian culture of the 70s and 80s of the last century. The essay also identifies the models that inspired Strehler to plan his School (in particular Jacques Copeau), and illustrates the didactic articulation and the peculiarities with respect to other similar schools.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.