As a matter of fact, schools receiving more than 30% of students with foreign background are widely diffused in the North of Italy. These situations have to be analyzed through a new approach of research, if possible neutral and not too much alerted about the risk of segregated schools or classrooms on the basis of ethnical composition. An updated survey, carried out in Lombardy with the sustain of Regione Lombardia’s Obstervatory Orim, has scrutinized a probabilistic sample of 1040 teenagers in lower-secondary schools, attending classrooms with an average of 40% of foreign background’s pupils. The essay shows the research design and reports the main features of the sample (14 participant schools and 1040 pupils interviewed).

La presenza di concentrazioni di alunni di origine immigrata nelle scuole medie superiori al 30% è una realtà diffusa in tutto il Nord Italia, che va studiata con un approccio il più possibile neutrale rispetto ad interpretazioni forzatamente negative e possibili allarmi sociali per il formarsi di scuole o classi “segregate”. Un’indagine svolta di recente in Lombardia, promossa dall’Osservatorio Orim, ha intervistato 1040 studenti di scuola secondaria di I grado, iscritti in classi con una media del 40% di utenza straniera. Il saggio riporta la descrizione del disegno della ricerca e i dati strutturali delle 14 scuole partecipanti nonché dei 1040 studenti intervistati.

Colombo, M., Le scuole multietniche tra innovazione culturale e rischi di segregazione. Il contesto e il disegno della ricerca, in Colombo, M., Besozzi, E. (ed.), Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia, Osservatorio regionale per l'Integrazione e la Multietinicità, Milano 2012: <<Rapporto Orim 2011>>, 39- 64 [http://hdl.handle.net/10807/10604]

Le scuole multietniche tra innovazione culturale e rischi di segregazione. Il contesto e il disegno della ricerca

Colombo, Maddalena
2012

Abstract

As a matter of fact, schools receiving more than 30% of students with foreign background are widely diffused in the North of Italy. These situations have to be analyzed through a new approach of research, if possible neutral and not too much alerted about the risk of segregated schools or classrooms on the basis of ethnical composition. An updated survey, carried out in Lombardy with the sustain of Regione Lombardia’s Obstervatory Orim, has scrutinized a probabilistic sample of 1040 teenagers in lower-secondary schools, attending classrooms with an average of 40% of foreign background’s pupils. The essay shows the research design and reports the main features of the sample (14 participant schools and 1040 pupils interviewed).
2012
Italiano
Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia
9788864471037
Colombo, M., Le scuole multietniche tra innovazione culturale e rischi di segregazione. Il contesto e il disegno della ricerca, in Colombo, M., Besozzi, E. (ed.), Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia, Osservatorio regionale per l'Integrazione e la Multietinicità, Milano 2012: <<Rapporto Orim 2011>>, 39- 64 [http://hdl.handle.net/10807/10604]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/10604
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact