In 2010-2011 the resaerch group "School" within the ORIM Lombardia (Regional Observatory on Inter-ethnical relations and social integration)carried out a survey on nter-ethnical relations in secondary schools and VET courses. The study aimed at analyse at what extent cultural diversity is a social resource rather than an obstacle for reaching a positive classroom and institute climate. It also questioned if there is a satisfing level of reciprocal integration between native and foreigner students. The sample of 1040 preadolescents (accounted for age, gender and nationality) represents the current school life within the so called "segregated" schools, that is, with a rate of non-native pupils beyond the 30%. The system of peer relations and the student/teacher relation are the topics explored, in order to verify if (and at which extent) teenagers live the multi-ethnicity as a problem and what are the main distinctions or inequality fragmentations among them. It raises a frame more positive than what expected, which is characterized by sense of satisfaction, well-being and reciprocity, both among native and immigrants. Only the 17% out of the subsample of pupils with foreign background (2nd generation immigrants) and the 23% out of the foreign students (1st generation immigrants) have been involved in racism provocations by their classmates vs. the 10% of the natives. Moreover, both 1st and 2nd gen. evaluate the multi-ethnicity in the classroom and the treatment received by teachers, better than the natives, because they feel well helped and supported by the school staff. Among Italian students there is in average an under-evaluation of the professional behavior of teachers – given a certain sense of relative privation - and a short minority (10%) feels the multi-ethnicity in the classrooms as negative fact.

Nel biennio 2010-11, il Gruppo Scuola dell’ORIM Lombardia ha svolto una indagine sulle relazioni interetniche nell’istruzione secondaria (di I e II grado) e nella formazione professionale iniziale, con lo scopo di approfondire in che misura la diversità culturale rappresenti una risorsa piuttosto che un impedimento allo sviluppo di un clima di classe positivo e, più in generale, su come si stia o meno realizzando un processo di integrazione reciproca tra alunni italiani e stranieri e tra alunni e insegnanti. L’ipotesi generale della ricerca è che un clima favorevole allo scambio nelle relazioni inter-etniche sia positivamente correlato a un più alto grado di integrazione dei giovani stranieri e a una maggiore soddisfazione complessiva degli utenti, sia autoctoni che immigrati, verso l’esperienza formativa ricevuta e a una visione positiva e attiva verso il proprio futuro, in cui si collocano le proprie aspirazioni di successo e di inclusione. Nel 2011 sono stati intervistati 1040 studenti di scuola secondaria di I grado, iscritti in classi con una media del 40% di utenza straniera. E’ stato esplorato il tema delle relazioni tra pari e con gli insegnanti, per verificare se e in che misura i teenager vivono la multietnicità come un problema e quali sono le principali distinzioni e disuguaglianze tra italiani e stranieri. Ne emerge un quadro più positivo di quanto atteso, che privilegia il senso di soddisfazione, di benessere e reciprocità, indipendentemente dall’appartenenza etnica. Ha subito prepotenza e razzismo solo il 17% degli stranieri di seconda generazione e il 23% di quelli nati all’estero. Sono soprattutto gli stranieri a valutare in modo positivo la multietnicità in classe e il modo in cui vengono trattati dagli insegnanti poiché si sentono aiutati ed ascoltati dagli operatori scolastici. Tra gli italiani si riscontra un giudizio lievemente più negativo verso i docenti, causato in parte dal sentimento di privazione relativa, e per una minoranza (10%) la percezione della multietnicità come fatto negativo.

Colombo, M., Besozzi, E. (eds.), Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia., Osservatorio Regionale per l'integrazione e la multietnicità (ORIM), Milano 2012: 232 [http://hdl.handle.net/10807/10591]

Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia.

Colombo, Maddalena;Besozzi, Elena
2012

Abstract

In 2010-2011 the resaerch group "School" within the ORIM Lombardia (Regional Observatory on Inter-ethnical relations and social integration)carried out a survey on nter-ethnical relations in secondary schools and VET courses. The study aimed at analyse at what extent cultural diversity is a social resource rather than an obstacle for reaching a positive classroom and institute climate. It also questioned if there is a satisfing level of reciprocal integration between native and foreigner students. The sample of 1040 preadolescents (accounted for age, gender and nationality) represents the current school life within the so called "segregated" schools, that is, with a rate of non-native pupils beyond the 30%. The system of peer relations and the student/teacher relation are the topics explored, in order to verify if (and at which extent) teenagers live the multi-ethnicity as a problem and what are the main distinctions or inequality fragmentations among them. It raises a frame more positive than what expected, which is characterized by sense of satisfaction, well-being and reciprocity, both among native and immigrants. Only the 17% out of the subsample of pupils with foreign background (2nd generation immigrants) and the 23% out of the foreign students (1st generation immigrants) have been involved in racism provocations by their classmates vs. the 10% of the natives. Moreover, both 1st and 2nd gen. evaluate the multi-ethnicity in the classroom and the treatment received by teachers, better than the natives, because they feel well helped and supported by the school staff. Among Italian students there is in average an under-evaluation of the professional behavior of teachers – given a certain sense of relative privation - and a short minority (10%) feels the multi-ethnicity in the classrooms as negative fact.
2012
Italiano
COLOMBO, MADDALENA; BESOZZI, ELENA; SANTAGATI, MARIAGRAZIA; RINALDI, EMANUELA EMILIA; COLUSSI, ERICA
9788864471037
Osservatorio Regionale per l'integrazione e la multietnicità (ORIM)
Colombo, M., Besozzi, E. (eds.), Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia., Osservatorio Regionale per l'integrazione e la multietnicità (ORIM), Milano 2012: 232 [http://hdl.handle.net/10807/10591]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/10591
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact