The contribution faces th migrant profile of contemporary society, paying attention to the educational and school Italian context. The proximity to the difference and growth of personal perceptions about the different and the foreigner, and at the same time the overcoming of foreignness and remoteness, constitute the fundamentals of a “paradigm of values” based on the relationship: difference-identity-otherness. In this direction the author proposes an “education to intercultural values” as ethical task to "think differently" and in relation to each other, recognizing the common belonging among all subjects.

Il contributo affronta il profilo migratorio della società contemporanea, con particolare attenzione al contesto educativo e scolastico italiano. La vicinanza con la differenza e la crescita delle percezioni personali sul diverso e lo straniero, e al tempo stesso il superamento dell’estraneità e della lontananza, costituiscono i fondamenti di un "paradigma di valori" basato sul rapporto differenza-identità-alterità. In questa direzione l'autore propone un’"educazione ai valori interculturali" come compito etico di "pensarsi diversamente" e in relazione all’altro, riconoscendo la comune appartenenza fra tutti i soggetti.

Musaio, M., Società migrante ed educazione ai valori interculturali, in Mari, G., Pysiak, T. (ed.), Education, Society, Values, EDUCatt, Milano 2017: 53- 71 [http://hdl.handle.net/10807/105508]

Società migrante ed educazione ai valori interculturali

Musaio, Marisa
Primo
2017

Abstract

The contribution faces th migrant profile of contemporary society, paying attention to the educational and school Italian context. The proximity to the difference and growth of personal perceptions about the different and the foreigner, and at the same time the overcoming of foreignness and remoteness, constitute the fundamentals of a “paradigm of values” based on the relationship: difference-identity-otherness. In this direction the author proposes an “education to intercultural values” as ethical task to "think differently" and in relation to each other, recognizing the common belonging among all subjects.
2017
Italiano
Education, Society, Values
978 88 9335 219 2
EDUCatt
Musaio, M., Società migrante ed educazione ai valori interculturali, in Mari, G., Pysiak, T. (ed.), Education, Society, Values, EDUCatt, Milano 2017: 53- 71 [http://hdl.handle.net/10807/105508]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/105508
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact