The thesis analyzes agrifood SMEs internationalization strategies, with specific reference to the Italian case. In particular, the study focuses on the different forms of interorganizational strategic networks to foster geographic expansion and foreign market entry. Regarding this matter, moreover, the thesis is basically articulated in two studies, one concerning the upstream side of the value creation system (i.e. the supply market), while the other the downstream side (i.e. customer market).

La tesi analizza le strategie di internazionalizzazione delle imprese agroalimentari di piccole e medie dimensioni, con particolare riferimento al caso italiano. In particolare, vengono prese in esame diverse forme di alleanze strategiche interorganizzative che tali imprese possono adottare per incrementare l'espansione internazionale e l'ingresso in nuovi mercati. A questo proposito, la tesi è essenzialmente articolata in due studi, uno riguardante il lato "a monte" della catena del valore (ossia il mercato di fornitura), e l'altro il versante "a valle", ossia il mercato del cliente finale.

GHEZZI, DANIELE MARIA, STRATEGIC NETWORKS AND FOREIGN EXPANSION: THE CASE OF ITALIAN AGRIFOOD SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES, DEPPERU, DONATELLA, Università Cattolica del Sacro Cuore Piacenza:Ciclo XXII [https://hdl.handle.net/10807/286654]

STRATEGIC NETWORKS AND FOREIGN EXPANSION: THE CASE OF ITALIAN AGRIFOOD SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES

Ghezzi, Daniele Maria
2010

Abstract

The thesis analyzes agrifood SMEs internationalization strategies, with specific reference to the Italian case. In particular, the study focuses on the different forms of interorganizational strategic networks to foster geographic expansion and foreign market entry. Regarding this matter, moreover, the thesis is basically articulated in two studies, one concerning the upstream side of the value creation system (i.e. the supply market), while the other the downstream side (i.e. customer market).
22-apr-2010
XXII
SCUOLA DI DOTTORATO IN SISTEMA AGRO-ALIMENTARE
La tesi analizza le strategie di internazionalizzazione delle imprese agroalimentari di piccole e medie dimensioni, con particolare riferimento al caso italiano. In particolare, vengono prese in esame diverse forme di alleanze strategiche interorganizzative che tali imprese possono adottare per incrementare l'espansione internazionale e l'ingresso in nuovi mercati. A questo proposito, la tesi è essenzialmente articolata in due studi, uno riguardante il lato "a monte" della catena del valore (ossia il mercato di fornitura), e l'altro il versante "a valle", ossia il mercato del cliente finale.
DEPPERU, DONATELLA
PIVA, GIANFRANCO
GHEZZI, DANIELE MARIA, STRATEGIC NETWORKS AND FOREIGN EXPANSION: THE CASE OF ITALIAN AGRIFOOD SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES, DEPPERU, DONATELLA, Università Cattolica del Sacro Cuore Piacenza:Ciclo XXII [https://hdl.handle.net/10807/286654]
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