The objective of this project is twofold. First, it aims at illustrating the changes that have occurred in the conception of jihad between two distinct forms of jihadism in the MENA region, i.e. national and global jihadism. Second, it aspires to verify the research hypothesis according to which, once jihad goes global, it is no longer possible for an organic process of collective and political de-radicalization to happen, because global jihad does not possess a set of prerequisites that allow the process to occur. From a geographical perspective, Egypt will be chosen as the reference country. The national conception of jihadism will be exemplified by al-Ğamā ͑a al-Islāmiya (Islamic Group, IG) and al-Ğihād al-Islāmy (Islamic Jihad), the two major Egyptian jihadi groups of the twentieth century. Symmetrically, the so-called global jihad and the parabola of Ayman al-Zawahiri (Ayman al-Ẓawāhiri) and his thought will represent the second approach to violent jihadism. The two abovementioned groups, which were active during the last three decades of the twentieth century, constitute ideal case studies because they all performed a process of collective disengagement and de-radicalization that led them to abandon violence. Moreover, the Egyptian cases represent the most telling instances of de-radicalization because they involved comprehensive de-radicalization, i.e. successful de-radicalization processes completed on three levels: organizational, behavioral, and ideological. This is the main reason why Egypt will be preferred to disengagement processes that taken places in other countries, such as Algeria, which seems to partly lack the ideological component. At the same time, the beginning of global jihad in general and the figure of al-Zawahiri in particular will be chosen as the second basis for comparison because they represent the fundamental turning point from national to global jihadism. Indeed, until the late 1990s, when he joined Bin Laden’s World Islamic Front for Jihad against Jews and Crusaders, Zawahiri faithfully adhered to the strategic principle of making jihad against the Near Enemy and kept his focus on overthrowing the Egyptian government. He used to say that “the road to Jerusalem went first through Cairo” confirming the hypothesis that from the 1970s until the mid-1990s the jihadi movement, with few exceptions, did not pay much attention to the Far Enemy – the West and its allies - and focused on the national horizon. In this respect, the second objective of the present research is to demonstrate that, after the emergence of al-Qa‘ida as a regional and international player, a similar process of de-radicalization could no longer occur. The global project of al-Qa‘ida excludes every chance of undertaking a de-radicalization process in which a group effectively negotiates with a nation-state.

La tesi ha un duplice obiettivo. Innanzitutto, aspira ad illustrare i cambiamenti avvenuti nella concezione di jihad tra due forme di jihadismo distinte, quella che puó essere definito “nazionale” - esemplificato dalla Ğamā’a al-Islāmiya (Gruppo Islamico) e dal Jihad al-Islāmy (Jihad Islamico) - e quello globale, esemplificato da al-Qa’ida e dalla seconda fase del pensiero e dell’azione di Ayman al-Zawahiri. Il secondo obiettivo è verificare l’ipotesi secondo la quale, a seguito dell’emersione di al-Qa’ida come attore regionale ed internazionale, un processo di de-radicalizzazione come quello attuato dai due gruppi jihadisti egiziani in esame non può più avere luogo. Fino ai tardi anni novanta del ventesimo secolo il jihad nazionale, caratterizzato da constituency uniforme per provenienza, rivendicazioni e fattori scatenanti eminentemente nazionali, nonchè da un nemico identificato nell’establishment al potere in un determinato stato, è stato la norma e non l’eccezione. “La strada per Gerusalemme doveva passare dal Cairo” e il movimento jihadista, con pochissime eccezioni, dava priorità al Nemico Vicino (i governanti arabi percepiti come corrotti ed occidentalizzati e le minoranze religiose) sul Nemico Lontano (Israele, gli Stati Uniti, i loro alleati e in generale il cosiddetto Occidente). Il lavoro si propone di dimostrare che i processi di de-radicalizzazione dei gruppi egiziani analizzati sono stati possibili proprio grazie alla dimensione nazionale della loro lotta e che, una volta che il jihad diventa globale, tali processi non sono più possibili. Con la transnazionalizzazione del jihad infatti, vengono a mancare i requisiti fondamentali di un autentico processo di de-radicalizzazione collettiva e politica, quali in particolare interessi e motivi di frustrazione unitari e comuni, un nemico comune e interno al proprio orizzonte nazionale e una leadership del gruppo nazionale, in grado di creare un terreno comune – tanto di scontro quanto di dialogo – con le istituzioni del proprio paese.

BRZUSZKIEWICZ, SARA, RADICALIZATION AND DE-RADICALIZATION PROCESSES: THE CASES OF THE EGYPTIAN GAMA'AT AS OPPOSED TO THE PROJECT OF GLOBAL JIHADISM, REDAELLI, RICCARDO, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXI [https://hdl.handle.net/10807/286540]

RADICALIZATION AND DE-RADICALIZATION PROCESSES: THE CASES OF THE EGYPTIAN GAMA'AT AS OPPOSED TO THE PROJECT OF GLOBAL JIHADISM

Brzuszkiewicz, Sara
2019

Abstract

The objective of this project is twofold. First, it aims at illustrating the changes that have occurred in the conception of jihad between two distinct forms of jihadism in the MENA region, i.e. national and global jihadism. Second, it aspires to verify the research hypothesis according to which, once jihad goes global, it is no longer possible for an organic process of collective and political de-radicalization to happen, because global jihad does not possess a set of prerequisites that allow the process to occur. From a geographical perspective, Egypt will be chosen as the reference country. The national conception of jihadism will be exemplified by al-Ğamā ͑a al-Islāmiya (Islamic Group, IG) and al-Ğihād al-Islāmy (Islamic Jihad), the two major Egyptian jihadi groups of the twentieth century. Symmetrically, the so-called global jihad and the parabola of Ayman al-Zawahiri (Ayman al-Ẓawāhiri) and his thought will represent the second approach to violent jihadism. The two abovementioned groups, which were active during the last three decades of the twentieth century, constitute ideal case studies because they all performed a process of collective disengagement and de-radicalization that led them to abandon violence. Moreover, the Egyptian cases represent the most telling instances of de-radicalization because they involved comprehensive de-radicalization, i.e. successful de-radicalization processes completed on three levels: organizational, behavioral, and ideological. This is the main reason why Egypt will be preferred to disengagement processes that taken places in other countries, such as Algeria, which seems to partly lack the ideological component. At the same time, the beginning of global jihad in general and the figure of al-Zawahiri in particular will be chosen as the second basis for comparison because they represent the fundamental turning point from national to global jihadism. Indeed, until the late 1990s, when he joined Bin Laden’s World Islamic Front for Jihad against Jews and Crusaders, Zawahiri faithfully adhered to the strategic principle of making jihad against the Near Enemy and kept his focus on overthrowing the Egyptian government. He used to say that “the road to Jerusalem went first through Cairo” confirming the hypothesis that from the 1970s until the mid-1990s the jihadi movement, with few exceptions, did not pay much attention to the Far Enemy – the West and its allies - and focused on the national horizon. In this respect, the second objective of the present research is to demonstrate that, after the emergence of al-Qa‘ida as a regional and international player, a similar process of de-radicalization could no longer occur. The global project of al-Qa‘ida excludes every chance of undertaking a de-radicalization process in which a group effectively negotiates with a nation-state.
17-lug-2019
XXXI
CORSO DI DOTTORATO IN ISTITUZIONI E POLITICHE
La tesi ha un duplice obiettivo. Innanzitutto, aspira ad illustrare i cambiamenti avvenuti nella concezione di jihad tra due forme di jihadismo distinte, quella che puó essere definito “nazionale” - esemplificato dalla Ğamā’a al-Islāmiya (Gruppo Islamico) e dal Jihad al-Islāmy (Jihad Islamico) - e quello globale, esemplificato da al-Qa’ida e dalla seconda fase del pensiero e dell’azione di Ayman al-Zawahiri. Il secondo obiettivo è verificare l’ipotesi secondo la quale, a seguito dell’emersione di al-Qa’ida come attore regionale ed internazionale, un processo di de-radicalizzazione come quello attuato dai due gruppi jihadisti egiziani in esame non può più avere luogo. Fino ai tardi anni novanta del ventesimo secolo il jihad nazionale, caratterizzato da constituency uniforme per provenienza, rivendicazioni e fattori scatenanti eminentemente nazionali, nonchè da un nemico identificato nell’establishment al potere in un determinato stato, è stato la norma e non l’eccezione. “La strada per Gerusalemme doveva passare dal Cairo” e il movimento jihadista, con pochissime eccezioni, dava priorità al Nemico Vicino (i governanti arabi percepiti come corrotti ed occidentalizzati e le minoranze religiose) sul Nemico Lontano (Israele, gli Stati Uniti, i loro alleati e in generale il cosiddetto Occidente). Il lavoro si propone di dimostrare che i processi di de-radicalizzazione dei gruppi egiziani analizzati sono stati possibili proprio grazie alla dimensione nazionale della loro lotta e che, una volta che il jihad diventa globale, tali processi non sono più possibili. Con la transnazionalizzazione del jihad infatti, vengono a mancare i requisiti fondamentali di un autentico processo di de-radicalizzazione collettiva e politica, quali in particolare interessi e motivi di frustrazione unitari e comuni, un nemico comune e interno al proprio orizzonte nazionale e una leadership del gruppo nazionale, in grado di creare un terreno comune – tanto di scontro quanto di dialogo – con le istituzioni del proprio paese.
REDAELLI, RICCARDO
COLOMBO, PAOLO
BRZUSZKIEWICZ, SARA, RADICALIZATION AND DE-RADICALIZATION PROCESSES: THE CASES OF THE EGYPTIAN GAMA'AT AS OPPOSED TO THE PROJECT OF GLOBAL JIHADISM, REDAELLI, RICCARDO, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXI [https://hdl.handle.net/10807/286540]
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