The present research concerns the learning and teaching of vocabulary in the context of teaching Russian as a foreign language. Vocabulary is examined in three different dimensions: as the object of learning, as the object of teaching, and as the content of Russian language textbooks. The dissertation consists of two parts. The first part, which includes three chapters, is of a methodological-theoretical type. In Chapter 1, linguistic and psycholinguistic aspects are explored. Chapter 2 first examines the role of vocabulary in the context of language teaching methods in the occidental sphere and within the context of teaching Russian as a foreign language. This is followed by a presentation of techniques and strategies for teaching vocabulary and semantic relations. Chapter 3 is focused on online and offline vocabulary learning and teaching. The second part of the study, consisting of four chapters, represents empirical research and consists of three components: a) a questionnaire for high school Russian language teachers in Italy; b) an experimental study on Russian vocabulary development for Italian-speaking students; c) the Corpus-based textbook analysis of the lexicon in a corpus of Russian textbooks published in Italy (Chapters 4 – 7).

La presente ricerca tratta l'apprendimento e l'insegnamento del lessico nell'ambito della didattica del russo come lingua straniera. Il lessico viene esplorato secondo tre diverse dimensioni: come oggetto dell'apprendimento, come oggetto dell'insegnamento e come contenuto dei manuali di lingua russa. La tesi è composta da due parti. La prima parte, che include tre capitoli, è di carattere teorico-metodologico. Nel Capitolo 1 vengono esaminati gli aspetti linguistici e psicolinguistici. Nel Capitolo 2 dapprima viene esaminato il ruolo del lessico sia nel contesto dei metodi glottodidattici nell’ambito occidentale, sia all’interno dell’ambito della didattica del russo come lingua straniera. Segue poi una presentazione di tecniche e di strategie per una didattica del lessico e delle relazioni semantiche. Il Capitolo 3 viene dedicato all’apprendimento e all’insegnamento del lessico online e offline. La seconda parte dello studio, composta da quattro capitoli, rappresenta la ricerca empirica ed è costituita da tre componenti: a) un questionario per i docenti di lingua russa della scuola secondaria di secondo grado in Italia; b) un’indagine sperimentale sul potenziamento del lessico per gli studenti italofoni; c) l’analisi del lessico in un corpus dei manuali di russo pubblicati in Italia (Capitoli 4 – 7).

LYADSKAYA, DIANA, IL LESSICO NELL'APPRENDIMENTO DEL RUSSO COME LINGUA STRANIERA: IL QUADRO ATTUALE, BONOLA, ANNA, GILARDONI, SILVIA, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXV [https://hdl.handle.net/10807/286197]

IL LESSICO NELL'APPRENDIMENTO DEL RUSSO COME LINGUA STRANIERA: IL QUADRO ATTUALE

Lyadskaya, Diana
2024

Abstract

The present research concerns the learning and teaching of vocabulary in the context of teaching Russian as a foreign language. Vocabulary is examined in three different dimensions: as the object of learning, as the object of teaching, and as the content of Russian language textbooks. The dissertation consists of two parts. The first part, which includes three chapters, is of a methodological-theoretical type. In Chapter 1, linguistic and psycholinguistic aspects are explored. Chapter 2 first examines the role of vocabulary in the context of language teaching methods in the occidental sphere and within the context of teaching Russian as a foreign language. This is followed by a presentation of techniques and strategies for teaching vocabulary and semantic relations. Chapter 3 is focused on online and offline vocabulary learning and teaching. The second part of the study, consisting of four chapters, represents empirical research and consists of three components: a) a questionnaire for high school Russian language teachers in Italy; b) an experimental study on Russian vocabulary development for Italian-speaking students; c) the Corpus-based textbook analysis of the lexicon in a corpus of Russian textbooks published in Italy (Chapters 4 – 7).
4-mar-2024
XXXV
CORSO DI DOTTORATO IN SCIENZE LINGUISTICHE E LETTERARIE
La presente ricerca tratta l'apprendimento e l'insegnamento del lessico nell'ambito della didattica del russo come lingua straniera. Il lessico viene esplorato secondo tre diverse dimensioni: come oggetto dell'apprendimento, come oggetto dell'insegnamento e come contenuto dei manuali di lingua russa. La tesi è composta da due parti. La prima parte, che include tre capitoli, è di carattere teorico-metodologico. Nel Capitolo 1 vengono esaminati gli aspetti linguistici e psicolinguistici. Nel Capitolo 2 dapprima viene esaminato il ruolo del lessico sia nel contesto dei metodi glottodidattici nell’ambito occidentale, sia all’interno dell’ambito della didattica del russo come lingua straniera. Segue poi una presentazione di tecniche e di strategie per una didattica del lessico e delle relazioni semantiche. Il Capitolo 3 viene dedicato all’apprendimento e all’insegnamento del lessico online e offline. La seconda parte dello studio, composta da quattro capitoli, rappresenta la ricerca empirica ed è costituita da tre componenti: a) un questionario per i docenti di lingua russa della scuola secondaria di secondo grado in Italia; b) un’indagine sperimentale sul potenziamento del lessico per gli studenti italofoni; c) l’analisi del lessico in un corpus dei manuali di russo pubblicati in Italia (Capitoli 4 – 7).
BONOLA, ANNA
GILARDONI, SILVIA
MISSAGLIA, FEDERICA
LYADSKAYA, DIANA, IL LESSICO NELL'APPRENDIMENTO DEL RUSSO COME LINGUA STRANIERA: IL QUADRO ATTUALE, BONOLA, ANNA, GILARDONI, SILVIA, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXV [https://hdl.handle.net/10807/286197]
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Descrizione: Tesi PhD completa Lyadskaya Diana
Tipologia file ?: Tesi di dottorato
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