Preparing students for a globalised world and developing their intercultural awareness and understanding are some of the traditional rationales for internationalising higher education. Although the original underlying motive of contributing to a better and more peaceful world has been superseded by readiness for a globalised labour market, leaders in higher education continuously and increasingly stress the importance of intercultural competence and include this in their intended learning outcomes. To achieve this student outcome, higher education institutions’ internationalisation strategies have moved beyond mobility to include Internationalisation at Home (IaH) and Internationalisation of the Curriculum (IoC). The focus increasingly lies on internationalising the university to create an international experience for all students. At the same time, there is a growing call for evidence-based approaches to underpin the success of internationalisation. Are universities delivering what they promise? This study investigated how universities, by internationalising their campuses, enhance their students’ intercultural awareness and understanding, as well as their ability to function in this globalised world. The aim of this research was to understand how a university’s social environment impacts students’ development of intercultural competence on campus. The study challenges and tests the commonly held traditionalist view of many university leaders that exposure to diversity on campus leads to intercultural competence development. In the context of the extant research on what constitutes an international university environment, this research included the social interactions in the formal curriculum, in co-curricular activities, student life and in the wider socio-cultural community of the university in its scope. The study is positioned at the intersection between international strategies for mobility, IaH and IoC, and focuses on the impact the university environment has on student outcomes in terms of intercultural competence development. xx In this study the following research questions were investigated: 4. What is the impact of the social environment on students’ development of intercultural competence whilst they are on campus? 5. What forms of social interaction contribute to the development of intercultural competence in students whilst on campus? 6. Do specific characteristics of a student’s personal history help or hinder the development of students’ intercultural competence whilst on campus?

Preparare gli studenti a un mondo globalizzato e sviluppare la loro consapevolezza e comprensione interculturale sono alcuni dei fondamenti logici che si trovano alla base del processo di internazionalizzazione dell’educazione superiore. Sebbene il motivo originario alla base dell’internazionalizzazione di contribuire a un mondo migliore e più pacifico sia stato sostituito dall’immediatezza del mercato del lavoro globalizzato, i leader nel campo dell’istruzione superiore continuano a sottolineare sempre di più l’importanza della competenza interculturale includendola nei loro obiettivi d’apprendimento (learning outcomes). Per raggiungere questo risultato, le strategie di internazionalizzazione usate dalle istituzioni di istruzione superiore sono andate oltre al concetto di mobilità per includere programmi come Internationalisation at Home (IaH) – Internazionalizzazione a Casa (IaH) e Internationalisation of the Curriculum (IoC) – Internazionalizzazione del Curriculum (IoC). L’attenzione si concentra sempre di più sul processo di internazionalizzazione delle università stesse allo scopo di creare un’esperienza internazionale per tutti gli studenti. Allo stesso tempo risulta evidente la crescente necessità di fare uso di approcci basati sulla ricerca (evidence-based) per sostenere il successo dell’internazionalizzazione. Le università forniscono ciò che promettono? L’obiettivo di questo studio è quello di indagare come le università aumentano il livello di consapevolezza e comprensione interculturale dei loro studenti insieme alla loro abilità di funzionare nel mondo globalizzato tramite l’internazionalizzazione dei loro campus. Lo scopo della ricerca è stato quello di individuare il modo in cui l’ambiente sociale di un’università influenza lo sviluppo della competenza interculturale nel campus. Lo studio sfida e mette alla prova la visione tradizionale comunemente diffusa tra molti leader universitari secondo la quale l’esposizione alla diversità sul campus porta allo sviluppo della competenza interculturale. Rispetto alla ricerca già esistente sugli elementi che costituiscono un ambiente universitario internazionale, questa ricerca ha voluto includere le interazioni sociali che avvengono nel curriculum formale, nelle attività co-curricolari, nella vita xii studentesca e nella più ampia comunità socio-culturale dell’università. Esso si posiziona all’incrocio tra le strategie internazionali per la mobilità, i programmi IaH e IoC e si concentra sull’impatto che l’ambiente universitario ha sui risultati degli studenti in termini di sviluppo della competenza interculturale. Questo studio indaga i seguenti quesiti di ricerca: 1. Qual è l’impatto dell’ambiente sociale sullo sviluppo della competenza interculturale degli studenti mentre essi si trovano nel campus? 2. Quali forme di interazione sociale contribuiscono allo sviluppo della competenza interculturale degli studenti mentre sono nel campus? 3. Le caratteristiche specifiche della storia personale di uno studente promuovono o ostacolano lo sviluppo della competenza interculturale mentre si è presenti nel campus?

HERMANS, JEANINE WILHELMINA MARIA, THE IMPACT OF AN INTERNATIONAL UNIVERSITY ENVIRONMENT ON STUDENT'S INTERCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT, LEASK, BETTY, DE WIT, HANS, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXIX [https://hdl.handle.net/10807/285349]

THE IMPACT OF AN INTERNATIONAL UNIVERSITY ENVIRONMENT ON STUDENT'S INTERCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT

Hermans, Jeanine Wilhelmina Maria
2016

Abstract

Preparing students for a globalised world and developing their intercultural awareness and understanding are some of the traditional rationales for internationalising higher education. Although the original underlying motive of contributing to a better and more peaceful world has been superseded by readiness for a globalised labour market, leaders in higher education continuously and increasingly stress the importance of intercultural competence and include this in their intended learning outcomes. To achieve this student outcome, higher education institutions’ internationalisation strategies have moved beyond mobility to include Internationalisation at Home (IaH) and Internationalisation of the Curriculum (IoC). The focus increasingly lies on internationalising the university to create an international experience for all students. At the same time, there is a growing call for evidence-based approaches to underpin the success of internationalisation. Are universities delivering what they promise? This study investigated how universities, by internationalising their campuses, enhance their students’ intercultural awareness and understanding, as well as their ability to function in this globalised world. The aim of this research was to understand how a university’s social environment impacts students’ development of intercultural competence on campus. The study challenges and tests the commonly held traditionalist view of many university leaders that exposure to diversity on campus leads to intercultural competence development. In the context of the extant research on what constitutes an international university environment, this research included the social interactions in the formal curriculum, in co-curricular activities, student life and in the wider socio-cultural community of the university in its scope. The study is positioned at the intersection between international strategies for mobility, IaH and IoC, and focuses on the impact the university environment has on student outcomes in terms of intercultural competence development. xx In this study the following research questions were investigated: 4. What is the impact of the social environment on students’ development of intercultural competence whilst they are on campus? 5. What forms of social interaction contribute to the development of intercultural competence in students whilst on campus? 6. Do specific characteristics of a student’s personal history help or hinder the development of students’ intercultural competence whilst on campus?
15-dic-2016
XXIX
CORSO DI DOTTORATO IN SCIENZE DELLA PERSONA E DELLA FORMAZIONE AFFERENTE ALLA SCUOLA DI DOTTORATO IN SCIENZE DELLA FORMAZIONE
Preparare gli studenti a un mondo globalizzato e sviluppare la loro consapevolezza e comprensione interculturale sono alcuni dei fondamenti logici che si trovano alla base del processo di internazionalizzazione dell’educazione superiore. Sebbene il motivo originario alla base dell’internazionalizzazione di contribuire a un mondo migliore e più pacifico sia stato sostituito dall’immediatezza del mercato del lavoro globalizzato, i leader nel campo dell’istruzione superiore continuano a sottolineare sempre di più l’importanza della competenza interculturale includendola nei loro obiettivi d’apprendimento (learning outcomes). Per raggiungere questo risultato, le strategie di internazionalizzazione usate dalle istituzioni di istruzione superiore sono andate oltre al concetto di mobilità per includere programmi come Internationalisation at Home (IaH) – Internazionalizzazione a Casa (IaH) e Internationalisation of the Curriculum (IoC) – Internazionalizzazione del Curriculum (IoC). L’attenzione si concentra sempre di più sul processo di internazionalizzazione delle università stesse allo scopo di creare un’esperienza internazionale per tutti gli studenti. Allo stesso tempo risulta evidente la crescente necessità di fare uso di approcci basati sulla ricerca (evidence-based) per sostenere il successo dell’internazionalizzazione. Le università forniscono ciò che promettono? L’obiettivo di questo studio è quello di indagare come le università aumentano il livello di consapevolezza e comprensione interculturale dei loro studenti insieme alla loro abilità di funzionare nel mondo globalizzato tramite l’internazionalizzazione dei loro campus. Lo scopo della ricerca è stato quello di individuare il modo in cui l’ambiente sociale di un’università influenza lo sviluppo della competenza interculturale nel campus. Lo studio sfida e mette alla prova la visione tradizionale comunemente diffusa tra molti leader universitari secondo la quale l’esposizione alla diversità sul campus porta allo sviluppo della competenza interculturale. Rispetto alla ricerca già esistente sugli elementi che costituiscono un ambiente universitario internazionale, questa ricerca ha voluto includere le interazioni sociali che avvengono nel curriculum formale, nelle attività co-curricolari, nella vita xii studentesca e nella più ampia comunità socio-culturale dell’università. Esso si posiziona all’incrocio tra le strategie internazionali per la mobilità, i programmi IaH e IoC e si concentra sull’impatto che l’ambiente universitario ha sui risultati degli studenti in termini di sviluppo della competenza interculturale. Questo studio indaga i seguenti quesiti di ricerca: 1. Qual è l’impatto dell’ambiente sociale sullo sviluppo della competenza interculturale degli studenti mentre essi si trovano nel campus? 2. Quali forme di interazione sociale contribuiscono allo sviluppo della competenza interculturale degli studenti mentre sono nel campus? 3. Le caratteristiche specifiche della storia personale di uno studente promuovono o ostacolano lo sviluppo della competenza interculturale mentre si è presenti nel campus?
LEASK, BETTY
DE WIT, HANS
MARCHETTI, ANTONELLA
HERMANS, JEANINE WILHELMINA MARIA, THE IMPACT OF AN INTERNATIONAL UNIVERSITY ENVIRONMENT ON STUDENT'S INTERCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT, LEASK, BETTY, DE WIT, HANS, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXIX [https://hdl.handle.net/10807/285349]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Jeanine_Hermans.pdf

Open Access dal 02/02/2024

Tipologia file ?: Tesi di dottorato
Note: tesi
Dimensione 3.45 MB
Formato Adobe PDF
3.45 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10280/172757
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact