In this study, the interaction between 18-36 month old children and social robots within a kindergarten context is explored. The work is based on principles of developmental psychology and child-robot interaction (CRI). The first chapter provides a historical analysis on the perception of inanimate objects since antiquity, also examining some psychological concepts from Vygotskji, Piaget, Freud and Theory of Mind. It presents a review of the literature on human-robot interaction, with a specific focus on CRI. The lack of studies in the under-36-month age group is highlighted. Next, the topic of robot design and the concept of anthropomorphism is addressed, considering the concept of affordance of material objects and the embodied knowledge that follows. The study method used is qualitative analysis of video transcripts, which identifies units of argumentation such as sense-motor exploration, child-robot interaction, symbolic play and peer interactions. The results suggest that the sociomaterial characteristics of robots influence children's activities and interactions. The study provides an important basis for understanding how children already at this age interact with social robots and how robot characteristics may influence play and learning dynamics.
In questo studio, viene esplorata l’interazione tra bambini di 18-36 mesi e robot sociali all’interno di un contesto di asilo nido. Il lavoro si basa su principi di psicologia dello sviluppo e child-robot interaction (CRI). Il primo capitolo fornisce un’analisi storica sulla percezione degli oggetti inanimati sin dalla antichità, esaminando anche alcuni concetti psicologici di Vygotskji, Piaget, Freud e della Teoria della Mente. Presenta una revisione della letteratura sulla interazione uomo-robot, con un focus specifico sulla CRI. Viene messa in evidenza la mancanza di studi nella fascia di età sotto i 36 mesi. Successivamente, si affronta il tema del design dei robot e del concetto di antropomorfismo, considerando il concetto di affordance degli oggetti materiali e della conoscenza incarnata che ne segue. Il metodo di studio utilizzato è l’analisi qualitativa delle video-trascrizioni, che individua unità di argomentazione come l’esplorazione senso-motoria, l’interazione bambini-robot, il gioco simbolico e le interazioni tra pari. I risultati suggeriscono che le caratteristiche sociomateriali dei robot influenzano le attività e le interazioni dei bambini. Lo studio fornisce un’importante base per comprendere come i bambini già da questa età interagiscono con i robot sociali e come le caratteristiche dei robot possono influenzare le dinamiche di gioco e apprendimento.
ROSSINI, GISELLA, VUOI GIOCARE CON I ROBOT, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXV [https://hdl.handle.net/10807/286074]
VUOI GIOCARE CON I ROBOT
Rossini, Gisella
2023
Abstract
In this study, the interaction between 18-36 month old children and social robots within a kindergarten context is explored. The work is based on principles of developmental psychology and child-robot interaction (CRI). The first chapter provides a historical analysis on the perception of inanimate objects since antiquity, also examining some psychological concepts from Vygotskji, Piaget, Freud and Theory of Mind. It presents a review of the literature on human-robot interaction, with a specific focus on CRI. The lack of studies in the under-36-month age group is highlighted. Next, the topic of robot design and the concept of anthropomorphism is addressed, considering the concept of affordance of material objects and the embodied knowledge that follows. The study method used is qualitative analysis of video transcripts, which identifies units of argumentation such as sense-motor exploration, child-robot interaction, symbolic play and peer interactions. The results suggest that the sociomaterial characteristics of robots influence children's activities and interactions. The study provides an important basis for understanding how children already at this age interact with social robots and how robot characteristics may influence play and learning dynamics.File | Dimensione | Formato | |
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