The present research intends to deepen the encyclopedic paradigm by applying it to Italian literary works, in particular in the time segment that goes from the sixties of the twentieth century to the contemporary. The argumentative line, fueled by a constant comparison with the critical literature and theoretical perspectives, explores a vast range of encyclopedic authors, characterized by the same desire to map reality in the age of liquidity. An alternative canon takes shape, in the name of the “synecdoche work”, which analyzes the relationships between micro and macro-worlds, fragment and totality, story and novel, catalogues and universalizing reflections. The analysis of the part in place of the whole is never a desire for simplification, but rather an interpretative strategy that allows us to safeguard an otherwise incomprehensible complexity. Starting from Umberto Eco’s essay, "L’antiporfirio" (1983), where the difference between the rigid dictionary structure and the flexible one of the encyclopedia emerges, a thematic and formal investigation of the texts begins. It passes through Borges, Calvino, Gadda, Frassineti, Celati and reaches as far as Cavazzoni, Cornia, Baroncelli and Mari. The objective of the work is not to dissolve the chaos, but to capture the fragment, preserving unity through the acceptance of disorder.
La presente ricerca intende approfondire il paradigma enciclopedico applicandolo alle opere letterarie italiane, in particolare nel segmento temporale che va dagli anni sessanta del Novecento alla contemporaneità. La linea argomentativa, alimentata da un costante confronto con la letteratura critica e le prospettive teoriche, permette di rendere ragione del genere-metodo enciclopedico all’interno di una vasta gamma di autori, caratterizzati, pur nella loro molteplice diversità, dal medesimo desiderio di mappatura minuziosa del reale nell’epoca della liquidità. Prende forma un canone alternativo, nel segno dell’“opera a sineddoche”, che restituisce l’intreccio delle relazioni tra micro e macro-mondi, frammento e totalità, racconto e romanzo, cataloghi e riflessioni universalizzanti. L’analisi della parte in sostituzione dell’intero non è mai volontà di semplificazione, bensì strategia interpretativa che consente di salvaguardare una complessità altrimenti incomprensibile. A partire dal saggio di Umberto Eco, "L’antiporfirio" (1983), dove emerge la differenza tra la struttura rigida dizionariale e quella flessibile dell’enciclopedia, si avvia un’indagine tematica e formale dei testi, che passa per Borges, Calvino, Gadda, Frassineti, Celati e arriva fino a Cavazzoni, Cornia, Baroncelli e Mari. L’obiettivo del lavoro non è esaminare le tracce per sciogliere il caos del totale, ma catturare il lacerto, le cellule indiziarie, preservando l’unità attraverso la contemplazione del disordine.
COLOMBO, ROBERTA, LA SFIDA DELL'ENCICLOPEDISMO CONTEMPORANEO ALLA COMPLESSITA' DEL REALE. INDAGINI SULLA LETTERATURA ITALIANA DEL NOVECENTO, LANGELLA, GIUSEPPE, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXV [https://hdl.handle.net/10807/286062]
LA SFIDA DELL'ENCICLOPEDISMO CONTEMPORANEO ALLA COMPLESSITA' DEL REALE. INDAGINI SULLA LETTERATURA ITALIANA DEL NOVECENTO
Colombo, Roberta
2023
Abstract
The present research intends to deepen the encyclopedic paradigm by applying it to Italian literary works, in particular in the time segment that goes from the sixties of the twentieth century to the contemporary. The argumentative line, fueled by a constant comparison with the critical literature and theoretical perspectives, explores a vast range of encyclopedic authors, characterized by the same desire to map reality in the age of liquidity. An alternative canon takes shape, in the name of the “synecdoche work”, which analyzes the relationships between micro and macro-worlds, fragment and totality, story and novel, catalogues and universalizing reflections. The analysis of the part in place of the whole is never a desire for simplification, but rather an interpretative strategy that allows us to safeguard an otherwise incomprehensible complexity. Starting from Umberto Eco’s essay, "L’antiporfirio" (1983), where the difference between the rigid dictionary structure and the flexible one of the encyclopedia emerges, a thematic and formal investigation of the texts begins. It passes through Borges, Calvino, Gadda, Frassineti, Celati and reaches as far as Cavazzoni, Cornia, Baroncelli and Mari. The objective of the work is not to dissolve the chaos, but to capture the fragment, preserving unity through the acceptance of disorder.File | Dimensione | Formato | |
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