The thesis’s hypothesis is the possibility of the creation of a model for the prediction of any Italian media product in the Chinese market, by “success” meaning a cultural-economic impact equal to that of some benchmark products of the last years (the novel L’amica geniale, the film Perfetti sconosciuti, the TV-series My Brilliant Friend). Cultural impact is measured as the generation of online discourse, while the economic impact by traditional and digital indicators, for physical and online distributions respectively. The three cases used as benchmarks served to provide online discourse material from which to extract predictive variables by Python 3-supported LDA topic modelling and sentiment analysis. In chapter 1 Digital Humanities (DH) are explored and defined as a field of study. Chapter 2 summarises the main theories about cultural production. Chapter 3 details the methodology and its empirical application, also containing a section devoted to testing, which in turn confirmed the model’s reliability. Results show that DH’s tools were a proper choice, while last century’s theories of cultural production may benefit from updates. Three sets of variables to predict Italian media products in China were identified.

La tesi muove dall’ipotesi che sia possibile costruire un modello predittivo del successo di un prodotto mediale italiano sul mercato cinese, laddove per “successo” s’intenda un impatto culturale ed economico pari a quello di alcuni prodotti benchmark degli ultimi anni (il romanzo L’amica geniale, il film Perfetti sconosciuti, la serie TV My Brilliant Friend). L’impatto culturale è misurato come generazione di discorso online e quello economico con indicatori sia tradizionali, nel caso della distribuzione fisica, sia digitali nel caso di quella online. I tre casi usati come benchmark hanno avuto la funzione di fornire materiale discorsivo online da cui estrapolare variabili predittive tramite LDA topic modelling e sentiment analysis in Python 3. Nel capitolo 1 si esplora e definisce l’ambito delle Digital Humanities (DH). Il capitolo 2 si occupa di riassumere le principali nozioni teoriche inerenti alla produzione culturale. Il capitolo 3 dettaglia metodologia e sua applicazione empirica, recando una sezione di collaudo del modello, confermantene l’affidabilità. I risultati indicano che gli strumenti propri delle DH sono stati adatti, mentre le teorie novecentesche sulla produzione culturale potrebbero beneficiare di aggiornamenti. Tre insiemi di variabili predittive del successo di prodotti mediali italiani in Cina sono stati individuati.

GIOVANNINI, STEFANO, TOWARDS A 'CONVERGENT' INDEX OF ITALIAN CULTURAL PRODUCTS' IMPACT IN CHINA, GIACCARDI, CHIARA, TARANTINO, MATTEO, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXIV [https://hdl.handle.net/10807/285926]

TOWARDS A 'CONVERGENT' INDEX OF ITALIAN CULTURAL PRODUCTS' IMPACT IN CHINA

Giovannini, Stefano
2022

Abstract

The thesis’s hypothesis is the possibility of the creation of a model for the prediction of any Italian media product in the Chinese market, by “success” meaning a cultural-economic impact equal to that of some benchmark products of the last years (the novel L’amica geniale, the film Perfetti sconosciuti, the TV-series My Brilliant Friend). Cultural impact is measured as the generation of online discourse, while the economic impact by traditional and digital indicators, for physical and online distributions respectively. The three cases used as benchmarks served to provide online discourse material from which to extract predictive variables by Python 3-supported LDA topic modelling and sentiment analysis. In chapter 1 Digital Humanities (DH) are explored and defined as a field of study. Chapter 2 summarises the main theories about cultural production. Chapter 3 details the methodology and its empirical application, also containing a section devoted to testing, which in turn confirmed the model’s reliability. Results show that DH’s tools were a proper choice, while last century’s theories of cultural production may benefit from updates. Three sets of variables to predict Italian media products in China were identified.
28-giu-2022
XXXIV
CORSO DI DOTTORATO IN STUDI UMANISTICI. TRADIZIONE E CONTEMPORANEITA'
La tesi muove dall’ipotesi che sia possibile costruire un modello predittivo del successo di un prodotto mediale italiano sul mercato cinese, laddove per “successo” s’intenda un impatto culturale ed economico pari a quello di alcuni prodotti benchmark degli ultimi anni (il romanzo L’amica geniale, il film Perfetti sconosciuti, la serie TV My Brilliant Friend). L’impatto culturale è misurato come generazione di discorso online e quello economico con indicatori sia tradizionali, nel caso della distribuzione fisica, sia digitali nel caso di quella online. I tre casi usati come benchmark hanno avuto la funzione di fornire materiale discorsivo online da cui estrapolare variabili predittive tramite LDA topic modelling e sentiment analysis in Python 3. Nel capitolo 1 si esplora e definisce l’ambito delle Digital Humanities (DH). Il capitolo 2 si occupa di riassumere le principali nozioni teoriche inerenti alla produzione culturale. Il capitolo 3 dettaglia metodologia e sua applicazione empirica, recando una sezione di collaudo del modello, confermantene l’affidabilità. I risultati indicano che gli strumenti propri delle DH sono stati adatti, mentre le teorie novecentesche sulla produzione culturale potrebbero beneficiare di aggiornamenti. Tre insiemi di variabili predittive del successo di prodotti mediali italiani in Cina sono stati individuati.
GIACCARDI, CHIARA
TARANTINO, MATTEO
BEARZOT, CINZIA SUSANNA
GIOVANNINI, STEFANO, TOWARDS A 'CONVERGENT' INDEX OF ITALIAN CULTURAL PRODUCTS' IMPACT IN CHINA, GIACCARDI, CHIARA, TARANTINO, MATTEO, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano:Ciclo XXXIV [https://hdl.handle.net/10807/285926]
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