In the flourishing fields of food communication and health, promoting the Mediterranean Diet (MeDiet) as a healthy and sustainable dietary pattern may be a trending and crucial theme. The cultivation of knowledge that could enhance MeDiet adherence is a challenge to approach with caution, especially when developing important campaigns that target vast audiences. Drawing from the research literature on the themes of MeDiet health benefits, attitude, intention, and motivation, as well as communication, this dissertation proposes an approach to test the plausibility of an integrated theoretical model aiming to explain the role of some psychosocial factors in increasing the intention to adhere to the MeDiet. Moreover, we investigated the effectiveness of a message intervention to promote adherence to the MeDiet. Specifically, we tested the persuasiveness of prefactual messages focusing on the positive health consequences deriving from the adoption of the MeDiet (gain messages) or on the avoidance of the negative health consequences deriving from not adhering to the MeDiet (non-loss messages). We also evaluated if the persuasiveness of these messages varied according to the receivers’ eating self-efficacy.

Nello sviluppo della comunicazione alimentare e quella sulla salute, la promozione della Dieta Mediterranea come modello alimentare sano e sostenibile può essere un tema cruciale e di tendenza. La coltivazione della conoscenza che potrebbe migliorare l'aderenza alla Dieta mediterranea è una sfida da affrontare con cautela, soprattutto quando si sviluppano campagne di comunicatione importanti che si rivolgono ad un pubblico vasto. Attingendo dalla letteratura scientifica sul tema della Dieta mediterranea e i suoi benefici sulla salute fisica e mentale, e sul tema dell'atteggiamento, dell'intenzione e della motivazione all’aderenza alla Dieta mediterranea, nonché sulla comunicazione, questa tesi propone un approccio per testare l’efficacia di un modello teorico integrato volto a spiegare il ruolo di alcuni fattori psicosociali nell'aumentare l'intenzione di aderire alla Dieta mediterranea. Inoltre, è stata studiata l'efficacia di interventi di messaggistica per promuovere l’aderenza alla Dieta mediterranea. Nello specifico, è stata studiata l’efficacia dei messaggi prefattuali sulle conseguenze positive sulla salute che derivano dall’aderenza alla Dieta mediterranea (messaggi di guadagno) o sull'evitamento delle conseguenze negative sulla salute (messaggi di non perdita). Infine, l’efficacia dei messaggi persuasivi è stata testata anche in base all'autoefficacia dei destinatari.

JELIC, ANDELA @(doctoralthesis) dc.title@, CATELLANI, PATRIZIA, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano):Ciclo XXXIV [https://hdl.handle.net/10807/285915]

FRAMING THE MEDITERRANEAN DIET

Jelic, Andela
2022

Abstract

In the flourishing fields of food communication and health, promoting the Mediterranean Diet (MeDiet) as a healthy and sustainable dietary pattern may be a trending and crucial theme. The cultivation of knowledge that could enhance MeDiet adherence is a challenge to approach with caution, especially when developing important campaigns that target vast audiences. Drawing from the research literature on the themes of MeDiet health benefits, attitude, intention, and motivation, as well as communication, this dissertation proposes an approach to test the plausibility of an integrated theoretical model aiming to explain the role of some psychosocial factors in increasing the intention to adhere to the MeDiet. Moreover, we investigated the effectiveness of a message intervention to promote adherence to the MeDiet. Specifically, we tested the persuasiveness of prefactual messages focusing on the positive health consequences deriving from the adoption of the MeDiet (gain messages) or on the avoidance of the negative health consequences deriving from not adhering to the MeDiet (non-loss messages). We also evaluated if the persuasiveness of these messages varied according to the receivers’ eating self-efficacy.
24-mag-2022
XXXIV
CORSO DI DOTTORATO IN PSICOLOGIA
Nello sviluppo della comunicazione alimentare e quella sulla salute, la promozione della Dieta Mediterranea come modello alimentare sano e sostenibile può essere un tema cruciale e di tendenza. La coltivazione della conoscenza che potrebbe migliorare l'aderenza alla Dieta mediterranea è una sfida da affrontare con cautela, soprattutto quando si sviluppano campagne di comunicatione importanti che si rivolgono ad un pubblico vasto. Attingendo dalla letteratura scientifica sul tema della Dieta mediterranea e i suoi benefici sulla salute fisica e mentale, e sul tema dell'atteggiamento, dell'intenzione e della motivazione all’aderenza alla Dieta mediterranea, nonché sulla comunicazione, questa tesi propone un approccio per testare l’efficacia di un modello teorico integrato volto a spiegare il ruolo di alcuni fattori psicosociali nell'aumentare l'intenzione di aderire alla Dieta mediterranea. Inoltre, è stata studiata l'efficacia di interventi di messaggistica per promuovere l’aderenza alla Dieta mediterranea. Nello specifico, è stata studiata l’efficacia dei messaggi prefattuali sulle conseguenze positive sulla salute che derivano dall’aderenza alla Dieta mediterranea (messaggi di guadagno) o sull'evitamento delle conseguenze negative sulla salute (messaggi di non perdita). Infine, l’efficacia dei messaggi persuasivi è stata testata anche in base all'autoefficacia dei destinatari.
CATELLANI, PATRIZIA
REGALIA, CAMILLO
JELIC, ANDELA @(doctoralthesis) dc.title@, CATELLANI, PATRIZIA, Università Cattolica del Sacro Cuore Milano):Ciclo XXXIV [https://hdl.handle.net/10807/285915]
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Descrizione: Framing the Mediterranean diet
Tipologia file ?: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10280/119858
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