The education theme in the Middle Ages is one of the monastic history basis. Becoming a monk meant not only leaving the secular life style in search of God, but also, gradually, learning a severe discipline by living in the cloister. A particular attention was paid to the children donated by their parents to the monastery, in order to serve God, as in Samuel biblical example, who were called pueri oblates or pueri nourished. The Carolingian Age commentaries on the Benedictine Rule are rich about the formation of these pueri, such as that of Smaragdo of Saint Mihiel and especially of Hildemar of Corbie, from which the method, the tools and the purpose of their education are learnt. A pedagogical framework of great interest emerges from these sources, based on the principles of “custody” and “discipline” entrusted to teachers. These principles have marked, and in part still influence, the educational system of monastic orders, religious congregations and seminaries up to the Second Vatican Council and beyond.

Il tema dell’educazione nel Medioevo è uno dei cardini della storia monastica. Diventare monaco non significava soltanto lasciare il mondo alla ricerca di Dio, ma anche apprendere gradualmente una severa disciplina vivendo nel chiostro. Un’attenzione particolare era stata riservata ai bambini donati dai genitori al monastero per servire Dio, come nell’esempio biblico di Samuele, chiamati pueri oblati o pueri nutriti. Sulla formazione di questi pueri sono ricchi di notizie i commenti alla Regola benedettina di età carolingia, come quello di Smaragdo di Saint Mihiel e soprattutto di Ildemaro di Corbie, da cui si apprendono il metodo, gli strumenti e lo scopo della loro educazione. Da queste fonti emerge un quadro pedagogico di grande interesse basato sui principi della “custodia” e della “disciplina” affidate ai maestri. Tali principi hanno segnato, e in parte ancora influenzano, il sistema educativo degli ordini monastici, delle congregazioni religiose e dei seminari fino al concilio Vaticano II e oltre.

Archetti, G., «Sub virga magistri». Custodia e disciplina nell’educazione carolingia dei pueri oblati, <<STUDI MEDIEVALI>>, LVII; 2016 (2): 527-582 [http://hdl.handle.net/10807/94915]

«Sub virga magistri». Custodia e disciplina nell’educazione carolingia dei pueri oblati

Archetti, Gabriele
2016

Abstract

The education theme in the Middle Ages is one of the monastic history basis. Becoming a monk meant not only leaving the secular life style in search of God, but also, gradually, learning a severe discipline by living in the cloister. A particular attention was paid to the children donated by their parents to the monastery, in order to serve God, as in Samuel biblical example, who were called pueri oblates or pueri nourished. The Carolingian Age commentaries on the Benedictine Rule are rich about the formation of these pueri, such as that of Smaragdo of Saint Mihiel and especially of Hildemar of Corbie, from which the method, the tools and the purpose of their education are learnt. A pedagogical framework of great interest emerges from these sources, based on the principles of “custody” and “discipline” entrusted to teachers. These principles have marked, and in part still influence, the educational system of monastic orders, religious congregations and seminaries up to the Second Vatican Council and beyond.
2016
Italiano
Archetti, G., «Sub virga magistri». Custodia e disciplina nell’educazione carolingia dei pueri oblati, <<STUDI MEDIEVALI>>, LVII; 2016 (2): 527-582 [http://hdl.handle.net/10807/94915]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/94915
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 6
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact