The essay is a critical review of the historical and artistic sources concerning the basilica of San Salvatore of Brescia, the restoration and the creation of the museum of the city: in particular the attention is focused on the stratification, on the reuse and on the many changes to which the monastic complex has been subject since its foundation, at the time of the Lombard king Desiderius, until the twentieth century.
Riesame critico delle fonti storico-artistiche riguardanti la basilica di San Salvatore di Brescia, degli interventi di restauro e della sistemazione museale. In particolare si evidenziano le stratificazioni, i riusi e i numerosi rimaneggiamenti a cui il complesso monastico è stato soggetto dalla sua fondazione, in età desideriana, fino al Novecento.
Stroppa, F., La basilica di San Salvatore: i cicli pittorici altomedievali, in Desiderio. Il progetto politico dell’ultimo re longobardo, (Brescia, Università Cattolica del Sacro Cuore, 21-24 March 2013), Fondazione CISAM, Spoleto 2015: 695-762 [http://hdl.handle.net/10807/77995]
La basilica di San Salvatore: i cicli pittorici altomedievali
Stroppa, FrancescaPrimo
2015
Abstract
The essay is a critical review of the historical and artistic sources concerning the basilica of San Salvatore of Brescia, the restoration and the creation of the museum of the city: in particular the attention is focused on the stratification, on the reuse and on the many changes to which the monastic complex has been subject since its foundation, at the time of the Lombard king Desiderius, until the twentieth century.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.