The essay analyzes the debate on the laity of primary education in the early XX century Italy. While most studies on the topic deal with the arguments advanced in the debate by intellectuals, politicians, clergymen, I intend to shed light on the stance taken by teachers. Catholic teachers (even those most critical of the official line, such as Adelaide Coari) tackled the discussion highlighting the responsibility they felt for the conservation of religious education in school. They thought their duty was to modernize the methodology of religious education by aligning it to the goals of education according to modern pedagogy, which was influenced by positivism but open to the suggestions of activism. In this way only could religious education be integrated in the life of children. The research is based on unpublished or scarcely used coeval documents, such as the pedagogical press of different leanings, and the archival documents of Adelaide Coari (at the Fondazione per le Scienze religiose of Bologna), one of the leading figures in the debate.

Il saggio prende in esame il dibattito sulla questione della laicità della scuola primaria agli inizi del Novecento. Mentre gli studi sull’argomento si sono prevalentemente preoccupati di ricostruire le ragioni sostenute da intellettuali, politici, uomini di Chiesa in occasione di tale dibattito, il presente contributo cerca di fare luce sulle posizioni espresse dai maestri. I docenti cattolici (anche le voci più critiche, quali quella di Adelaide Coari) affrontarono la discussione sottolineando le responsabilità che essi avevano al fine del mantenimento dell’insegnamento religioso nella scuola. Essi ritenevano che fosse loro dovere rinnovarlo dal punto di vista metodologico, rendendolo coerente con i fini propri della scuola ispirati agli orientamenti della moderna pedagogia, che risentiva degli influssi del positivismo, ma che si apriva anche alle suggestioni dell’attivismo. Solo così, anche tale insegnamento non sarebbe più stato estraneo alla vita dei fanciulli. La ricerca si è basata su documentazione coeva inedita o scarsamente utilizzata, quale la stampa pedagogica periodica, di diverso orientamento, e le carte dell’Archivio di Adelaide Coari (presso la Fondazione per le Scienze religiose a Bologna), una delle insegnanti che di quel dibattito fu attiva protagonista.

Ghizzoni, C. F., L’insegnamento religioso ai primi del Novecento a Milano: la voce dei maestri, in Fava, S. M. (ed.), … Il resto vi sarà dato in aggiunta. Studi in onore di Renata Lollo, Vita e Pensiero, Milano 2014: 337- 358 [http://hdl.handle.net/10807/64110]

L’insegnamento religioso ai primi del Novecento a Milano: la voce dei maestri

Ghizzoni, Carla Francesca
2014

Abstract

The essay analyzes the debate on the laity of primary education in the early XX century Italy. While most studies on the topic deal with the arguments advanced in the debate by intellectuals, politicians, clergymen, I intend to shed light on the stance taken by teachers. Catholic teachers (even those most critical of the official line, such as Adelaide Coari) tackled the discussion highlighting the responsibility they felt for the conservation of religious education in school. They thought their duty was to modernize the methodology of religious education by aligning it to the goals of education according to modern pedagogy, which was influenced by positivism but open to the suggestions of activism. In this way only could religious education be integrated in the life of children. The research is based on unpublished or scarcely used coeval documents, such as the pedagogical press of different leanings, and the archival documents of Adelaide Coari (at the Fondazione per le Scienze religiose of Bologna), one of the leading figures in the debate.
2014
Italiano
… Il resto vi sarà dato in aggiunta. Studi in onore di Renata Lollo
9788834326800
Ghizzoni, C. F., L’insegnamento religioso ai primi del Novecento a Milano: la voce dei maestri, in Fava, S. M. (ed.), … Il resto vi sarà dato in aggiunta. Studi in onore di Renata Lollo, Vita e Pensiero, Milano 2014: 337- 358 [http://hdl.handle.net/10807/64110]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/64110
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact