Change has always been a delicate and complex process for individuals, groups and organizations who live it. The present work deals with a process of reorganization which involved a prison in Lombardy. It analyzes the resistance to change generated in a group of fifteen inspectors and their evolution along a training program that has seen them involved. The contribution is intended to carry out an exploratory survey on the role of group device activated by training, as a device able to accompany and let resistance evolve to change. In order to understand if and how the micro-temporary organization created during the train- ing was able to accompany the subject to treat the defences emerging from the process of change, a content analysis of the transcripts of seven training sessions was performed. The analysis made it possible to highlight certain types of resistances of the group such as the displacement of problems, the individual reading of the same, the prevalence of the complaint and the expectation of a messianic apical figure who decides how to intervene. The development of the course, through specific proposed activities and actions taken by the trainer, has allowed the group to make a gradual transition to a more active and pur- poseful position. The resistors were accepted and nurtured, giving way to the emotions (frustration, anger, fatigue, etc.) to find the word, and then be released to make way for a new group-thinking about the change.

Da sempre il cambiamento costituisce un processo delicato e complesso per le per- sone, i gruppi e le organizzazioni che lo vivono. Il presente lavoro, a partire da un processo di riorganizzazione che ha coinvolto un istituto penitenziario lombardo, prende in analisi le resistenze al cambiamento generatesi in un gruppo di quindici ispettori e la loro evoluzione lungo un percorso formativo che li ha visti coinvolti. Il contributo si pone lo scopo di compiere un’indagine esplorativa sul ruolo del dispositivo gruppale attivato dalla formazione, come strumento in grado di accompagnare e far evolvere le resistenze al cambiamento. Al fine di comprendere se, e in che modo, la micro-organizzazione temporanea creata du- rante la formazione è stata in grado di accompagnare i soggetti a trattare le difese emergenti dal processo di cambiamento, è stata compiuta un’analisi del contenuto carta-matita delle trascrizioni di sette sessioni formative. L’analisi ha consentito di mettere in luce alcune tipologie di resistenze del gruppo quali ad esempio lo spostamento dei problemi, la lettura individuale degli stessi, la prevalenza della lamentela e l’attesa messianica di una figura apicale che decida come intervenire. L’evolversi del percorso formativo, attraverso specifiche attività proposte e azioni messe in atto dal formatore, ha consentito al gruppo di fare un progressivo passaggio verso uno sblocco del pensiero progettuale ed un atteggiamento più attivo e propositivo. Le resistenze sono state accolte e accompagnate, dando modo alle emozioni (di frustrazione, rabbia, stan- chezza, ecc) di trovare parola, ed essere liberate per poi lasciar posto ad un nuovo pensiero progettuale di gruppo.

Gozzoli, C., D'Angelo, C., Nicoletti, R., Formazione e resistenze al cambiamento. Il lavoro con un gruppo di ispettori penitenziari, <<NARRARE I GRUPPI>>, 2013; (Maggio): 40-61 [http://hdl.handle.net/10807/57283]

Formazione e resistenze al cambiamento. Il lavoro con un gruppo di ispettori penitenziari

Gozzoli, Caterina;D'Angelo, Chiara;
2013

Abstract

Change has always been a delicate and complex process for individuals, groups and organizations who live it. The present work deals with a process of reorganization which involved a prison in Lombardy. It analyzes the resistance to change generated in a group of fifteen inspectors and their evolution along a training program that has seen them involved. The contribution is intended to carry out an exploratory survey on the role of group device activated by training, as a device able to accompany and let resistance evolve to change. In order to understand if and how the micro-temporary organization created during the train- ing was able to accompany the subject to treat the defences emerging from the process of change, a content analysis of the transcripts of seven training sessions was performed. The analysis made it possible to highlight certain types of resistances of the group such as the displacement of problems, the individual reading of the same, the prevalence of the complaint and the expectation of a messianic apical figure who decides how to intervene. The development of the course, through specific proposed activities and actions taken by the trainer, has allowed the group to make a gradual transition to a more active and pur- poseful position. The resistors were accepted and nurtured, giving way to the emotions (frustration, anger, fatigue, etc.) to find the word, and then be released to make way for a new group-thinking about the change.
2013
Italiano
Gozzoli, C., D'Angelo, C., Nicoletti, R., Formazione e resistenze al cambiamento. Il lavoro con un gruppo di ispettori penitenziari, <<NARRARE I GRUPPI>>, 2013; (Maggio): 40-61 [http://hdl.handle.net/10807/57283]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/57283
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact