Gentrification –mostly pushed by small creative businesses- had a central role for the regeneration of semicentral areas in Milan during last century’s final decades. In this millennium, in suburban areas, the scene is occupied by real estate companies and the related archistars. Monumentalization and gentrification could cooperate promoting “visitability” and new consumers together with the restoration of the old and picturesque sites and the defence of local cultures and professions. City’s polarization – due to two considerable incoming populations, the global network of transnational capitalistic bourgeoisie and migrants’ fluxes –could be mitigated by the middle classes, small entrepreneurs, artisans, businessmen: on the one side small and traditional neighborhood shops, sometimes at a standstill; on the other new entrepreneurs or old entrepreneurs able to creatively redefine their activity following the cultural vocation of the postmodern city. The thesis underlying the research work set forth in the book – a collective undertaking of which this chapter is the introduction - is that this creative class has actually in its hands the future of Milan’s symbolic economy and can connect the big protagonists and the many who are discarded by the city. Starting from these considerations, the six neighborhoods taken into account were classified into a typology according to the importance of the small cultural enterprises for their regeneration.

La gentrificazione - soprattutto per opera delle piccole imprese creative – ha avuto un ruolo fondamentale nella rigenerazione dei quartieri semicentrali di Milano negli ultimi decenni del secolo scorso . Nel 2000, nei quartieri più esterni, sembra essere fondamentale a Milano il ruolo delle grandi cordate immobiliari e delle archistar. Se monumentalizzazione e gentrificazione operano in sinergia, la speranza di una “visitabilità” che porti nuovi consumatori, può convivere con il recupero dell’antico e del pittoresco, la difesa di culture e professioni autoctone, la valorizzazione di isole culturali caratterizzanti. La polarizzazione della città dovuta ai due vistosi movimenti di popolazione che la riguardano, il network globale della borghesia transnazionale e i flussi di migranti in cerca di lavoro e di stanziamento, potrebbe venire anche in questo caso mitigata dal tessuto dei ceti medi, i piccoli imprenditori, gli artigiani, i commercianti: da una parte i piccoli esercizi di prossimità, rassegnati ad una condizione di inerzia, quando non in vera sofferenza; dall’altra parte, i nuovi imprenditori, o vecchi imprenditori che hanno saputo ridefinire creativamente la loro attività, in sintonia con la vocazione culturale della città postmoderna. La tesi che ha guidato la ricerca –lavoro collettivo di cui questo capitolo costituisce l’introduzione- è che proprio questa classe creativa abbia in mano i destini dell’economia simbolica milanese e sia in grado di fungere da cerniera tra i grandi protagonisti e i molti esclusi della città. Con questa chiave di lettura, i sei quartieri studiati sono stati classificati in una tipologia che indica l’apporto più o meno consolidato delle piccole imprese culturali alla rinascita del quartiere.

Bovone, L., Quartieri di periferia e ruolo delle piccole imprese nell'economia culturale urbana., in Bovone, L., Ruggerone, L. (ed.), Quartieri in bilico. Periferie milanesi a confronto., Bruno Mondadori, Milano 2009: 1- 28 [http://hdl.handle.net/10807/4921]

Quartieri di periferia e ruolo delle piccole imprese nell'economia culturale urbana.

Bovone, Laura
2009

Abstract

Gentrification –mostly pushed by small creative businesses- had a central role for the regeneration of semicentral areas in Milan during last century’s final decades. In this millennium, in suburban areas, the scene is occupied by real estate companies and the related archistars. Monumentalization and gentrification could cooperate promoting “visitability” and new consumers together with the restoration of the old and picturesque sites and the defence of local cultures and professions. City’s polarization – due to two considerable incoming populations, the global network of transnational capitalistic bourgeoisie and migrants’ fluxes –could be mitigated by the middle classes, small entrepreneurs, artisans, businessmen: on the one side small and traditional neighborhood shops, sometimes at a standstill; on the other new entrepreneurs or old entrepreneurs able to creatively redefine their activity following the cultural vocation of the postmodern city. The thesis underlying the research work set forth in the book – a collective undertaking of which this chapter is the introduction - is that this creative class has actually in its hands the future of Milan’s symbolic economy and can connect the big protagonists and the many who are discarded by the city. Starting from these considerations, the six neighborhoods taken into account were classified into a typology according to the importance of the small cultural enterprises for their regeneration.
2009
Italiano
Quartieri in bilico. Periferie milanesi a confronto.
9788861593756
Bovone, L., Quartieri di periferia e ruolo delle piccole imprese nell'economia culturale urbana., in Bovone, L., Ruggerone, L. (ed.), Quartieri in bilico. Periferie milanesi a confronto., Bruno Mondadori, Milano 2009: 1- 28 [http://hdl.handle.net/10807/4921]
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