One of the more evident processes of the mediatization of politics relates to the proliferation of infotainment television programs covering political contents with sensationalistic and spectacular tones. In the relevant literature, such programs are indicated as the privileged cognitive resource of an audience model insufficiently involved and interested into the public issues, prone to a behaviour of 'low information rationality' regarding political life. Starting from such premises, the paper presents the results of research lead with qualitative and quantitative methods on the Italian electorate during the 2006 Italian general election campaign. The image emerging is instead that of an "aware" citizen, well able to make use of various cognitive shortcuts, to distinguish and to locate various areas of meaning in the programming of Italian infotainment; in short, an "active", spectator who knows how to concert television and mediatic competences with political ones.

Uno dei processi più evidenti della mediatizzazione della politica riguarda la proliferazione di programmi televisivi di infotainment che trattano il contenuto politico con toni sensazionalistici e spettacolari. Nella letteratura scientifica di riferimento, tali programmi sono indicati come la risorsa cognitiva privilegiata da un modello di pubblico scarsamente coinvolto e interessato alle questioni politiche, dedito a un comportamento di ‘razionalità a bassa informazione’ nei confronti della vita politica. A partire da tali premesse, il saggio presenta i risultati di una ricerca condotta con metodi qualitativi e quantitativi sugli elettori italiani nel corso della campagna elettorale italiana del 2006, da cui emerge, invece, l’immagine di un cittadino ‘consapevole’, capace di intraprendere scorciatoie cognitive diverse, di distinguere e rintracciare diverse aree di senso nella programmazione dell’infotainment italiano; insomma di uno spettatore ‘attivo’ che sa concertare competenze televisive e mediatiche con quelle politiche.

Sfardini, A., Mazzoleni, G., Infotainment e interesse per la politica, in Mancini, P. (ed.), La maratona di Prodi e lo sprint di Berlusconi. La campagna elettorale 2006, Carocci, Roma 2007: 137- 158 [http://hdl.handle.net/10807/28112]

Infotainment e interesse per la politica

Sfardini, Anna;
2007

Abstract

One of the more evident processes of the mediatization of politics relates to the proliferation of infotainment television programs covering political contents with sensationalistic and spectacular tones. In the relevant literature, such programs are indicated as the privileged cognitive resource of an audience model insufficiently involved and interested into the public issues, prone to a behaviour of 'low information rationality' regarding political life. Starting from such premises, the paper presents the results of research lead with qualitative and quantitative methods on the Italian electorate during the 2006 Italian general election campaign. The image emerging is instead that of an "aware" citizen, well able to make use of various cognitive shortcuts, to distinguish and to locate various areas of meaning in the programming of Italian infotainment; in short, an "active", spectator who knows how to concert television and mediatic competences with political ones.
2007
Italiano
La maratona di Prodi e lo sprint di Berlusconi. La campagna elettorale 2006
9788843042234
Sfardini, A., Mazzoleni, G., Infotainment e interesse per la politica, in Mancini, P. (ed.), La maratona di Prodi e lo sprint di Berlusconi. La campagna elettorale 2006, Carocci, Roma 2007: 137- 158 [http://hdl.handle.net/10807/28112]
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