This work explores two possible psychological causes of insufficient or counterproductive learning that can emerge from the civil protection simulation exercises and relief drills. The theme of confusion of contexts and the problem of insufficient creation, in the drills, of models that describe the variables of psychosocial events are discussed. Focusing on individual and organizational learning goals of the drills, we propose to distinguish between demonstrations, exercises and simulations, and then elaborate on the topic of simulation. In particular, it’s stressed the heuristic and educational value of simulations designed on the basis of an adequate theoretical knowledge and founded on articulate theoretical models of the mind in an emergency. In order to optimize resources and efforts in the direction of a useful learning, are finally provided some methodological suggestions for the construction of psychologically oriented simulations and the participation of emergency psychologists in the design phases of every civil protection drill.

Il presente lavoro esplora due possibili cause psicologiche degli apprendimenti scarsi o controproducenti che possono emergere dalle esercitazioni di protezione civile. Sono così affrontati e discussi il tema della confusione dei contesti e il problema della scarsa modellizzazione, nelle esercitazioni, delle dimensioni psicosociali degli eventi. Concentrando l’attenzione sugli obiettivi di apprendimento (individuale e organizzativo) propri delle esercitazioni, sono proposte alcune distinzioni tra dimostrazioni, esercitazioni e simulazioni e viene approfondito il tema della simulazione. In particolare, viene evidenziato il valore euristico e formativo delle simulazioni progettate sulla base di un’adeguata consapevolezza teorica e fondate su articolati modelli della mente in emergenza. Al fine di ottimizzare le risorse e gli sforzi nella direzione di apprendimenti proficui, sono infine fornite alcune indicazioni metodologiche per costruire simulazioni psicologicamente attente e per coinvolgere gli psicologi specializzati in contesti emergenziali nelle fasi di progettazione di ogni esercitazione.

Sbattella, F., La costruzione di simulazioni delle dinamichepsicologiche in emergenza. Sceneggiature eprofiling, <<RIVISTA DI PSICOLOGIA DELL'EMERGENZA E DELL'ASSISTENZA UMANITARIA>>, 2012; (7): 14-31 [http://hdl.handle.net/10807/22207]

La costruzione di simulazioni delle dinamiche psicologiche in emergenza. Sceneggiature e profiling

Sbattella, Fabio
2012

Abstract

This work explores two possible psychological causes of insufficient or counterproductive learning that can emerge from the civil protection simulation exercises and relief drills. The theme of confusion of contexts and the problem of insufficient creation, in the drills, of models that describe the variables of psychosocial events are discussed. Focusing on individual and organizational learning goals of the drills, we propose to distinguish between demonstrations, exercises and simulations, and then elaborate on the topic of simulation. In particular, it’s stressed the heuristic and educational value of simulations designed on the basis of an adequate theoretical knowledge and founded on articulate theoretical models of the mind in an emergency. In order to optimize resources and efforts in the direction of a useful learning, are finally provided some methodological suggestions for the construction of psychologically oriented simulations and the participation of emergency psychologists in the design phases of every civil protection drill.
2012
Italiano
Sbattella, F., La costruzione di simulazioni delle dinamichepsicologiche in emergenza. Sceneggiature eprofiling, <<RIVISTA DI PSICOLOGIA DELL'EMERGENZA E DELL'ASSISTENZA UMANITARIA>>, 2012; (7): 14-31 [http://hdl.handle.net/10807/22207]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Numero 7 Simulazioni Sbattella.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 3.13 MB
Formato Adobe PDF
3.13 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/22207
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact