The growing complexity that characterizes the national and international competition is driving companies to choose strategies more carefully and to implement their organizational models. In the knowledge economy (Rullani. 2004). The model of industrial district finds itself to face emerging challenges, which also require SMEs to identify new ways to evolve, in order to survive. A first way is a progressive investment on intangible resources to differentiate products and production process (Rullani. 2006). It therefore tends to exploit know-how, creativity and design as distinctive elements of made in Italy, making it internationally appreciated. A second way is the generation of knowledge and creativity in the district that can be promoted and supported by a "leader SME". that tends to revitalise the life cycle of the district (Varaldo. 2006). A third and more recent way for development, is leading SMEs to exploit and specify their identity and values in connection with their territory. This one, that is traditionally characterized by geographic aspects, requires a new intangible perspective that comes from history and relationships. This approach enables SMEs developing important capabilities that the internationalization process requires: exploratory ability, learning and adaptation capability. These capabilities can be achieved through collaborative relationships.

La crescente complessità che caratterizza il contesto economico nazionale e internazionale richiede alle imprese di individuare nuove strategie per conseguire un vantaggio competitivo duraturo. Le sfide emergenti che caratterizzano l economia della conoscenza (Rullani, 2004) determinano la necessità, per le stesse PMI legate al modello del distretto industriale, di individuare nuovi percorsi di crescita e sviluppo. In tale prospettiva, un primo percorso intrapreso dalle PMI si identifica nell'investimento in risorse intangibili finalizzato a differenziare i propri prodotti e i propri processi produttivi (Rullani, 2006). Secondo tale orientamento le imprese tendono a valorizzare il know-how, la creatività, il design, considerati quali elementi distintivi del made in Italy e che determinano l apprezzabilità di quest'ultimo a livello internazionale. Un secondo percorso strategico risiede nella generazione di conoscenza e creatività, promossa e supportata da un impresa leader che tende in tal modo a revitalizzare il ciclo di vita del distretto (Varaldo, 2006). Una terza, e più recente via, è la specificazione dell identità dell'impresa e dei suoi valori con il territorio. Quest'ultimo, caratterizzato da una dimensione geografica, richiede di essere considerato anche sotto la valenza intangibile connessa alla sua storia e alle relazioni interorganizzative che nel territorio hanno luogo. Tale approccio consente alle PMI di sviluppare quelle capacità e competenze richieste dal processo di internazionalizzazione: esplorazione , apprendimento e adattamento. Queste ultime possono essere sviluppate attraverso relazioni collaborative tra gli attori della stessa catena del valore, appartenenti anche a diversi settori e a diversi territori. Il principale obiettivo di questo lavoro si identifica nell analizzare il percorso strategico seguito dalle PMI per sviluppare una strategia di internazionalizzazione, considerando il territorio e le relazioni quali key factors per conseguire uno stabile vantaggio competitivo

Cedrola, E., Cantu', C. L., Gavinelli, L., Territorio, relazioni e competitività. Verso nuovi percorsi di sviluppo nazionale ed internazionale per le piccole e medie imprese italiane, in The proceedings of Marketing Trends, (Parigi, 16-17 January 2009), Università Ca Foscari, Venezia 2009: 1-29 [http://hdl.handle.net/10807/19691]

Territorio, relazioni e competitività. Verso nuovi percorsi di sviluppo nazionale ed internazionale per le piccole e medie imprese italiane

Cedrola, Elena;Cantu', Chiara Luisa;Gavinelli, Laura
2009

Abstract

The growing complexity that characterizes the national and international competition is driving companies to choose strategies more carefully and to implement their organizational models. In the knowledge economy (Rullani. 2004). The model of industrial district finds itself to face emerging challenges, which also require SMEs to identify new ways to evolve, in order to survive. A first way is a progressive investment on intangible resources to differentiate products and production process (Rullani. 2006). It therefore tends to exploit know-how, creativity and design as distinctive elements of made in Italy, making it internationally appreciated. A second way is the generation of knowledge and creativity in the district that can be promoted and supported by a "leader SME". that tends to revitalise the life cycle of the district (Varaldo. 2006). A third and more recent way for development, is leading SMEs to exploit and specify their identity and values in connection with their territory. This one, that is traditionally characterized by geographic aspects, requires a new intangible perspective that comes from history and relationships. This approach enables SMEs developing important capabilities that the internationalization process requires: exploratory ability, learning and adaptation capability. These capabilities can be achieved through collaborative relationships.
2009
Italiano
The proceedings of Marketing Trends
VIII Congresso Internazionale Marketing Trends
Parigi
16-gen-2009
17-gen-2009
978-2-9532811-0-2
Cedrola, E., Cantu', C. L., Gavinelli, L., Territorio, relazioni e competitività. Verso nuovi percorsi di sviluppo nazionale ed internazionale per le piccole e medie imprese italiane, in The proceedings of Marketing Trends, (Parigi, 16-17 January 2009), Università Ca Foscari, Venezia 2009: 1-29 [http://hdl.handle.net/10807/19691]
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