The growing importance of marketing as a management tool for performing arts organization and the development of ICT technologies, as well as the convergence of industries, and the shift from geography to cyberspace, forcing arts organizations to account New Technology as an additional tool for audience retention, are the base of this research. This paper explores how Internet and the New Technology are used by performing arts organizations for audience management and retention. The organizations behavior is observed during the various stages of the service delivering process, namely the pre-purchase stage, the service encounter stage and the post-purchase stage. The empirical study is conducted through the observation and analysis of 24 performing arts organizations web sites, from February 2006 to December 2007. The sample is made of 13 Italian organization and 11 International organization, accounting for 4 performing arts sectors, with the aim to compare behavior and to outline possible development stimuli.

L osservazione della crescente importanza del marketing come strumento di gestione delle imprese e organizzazioni di Arte e Spettacolo, sia a livello nazionale che internazionale, da un lato, e dall altro lo sviluppo delle tecnologie ICT, la convergenza dei settori e la economia sempre più dell accesso, che forzano le imprese di tutti i settori a considerare internet uno strumento di gestione a tutto campo, sono la base di questa ricerca. Il paper proposto si propone di analizzare come internet è utilizzato da alcuni settori dello Spettacolo dal vivo, le Performing Arts, per la gestione e la fidelizzazione del rapporto con il suo pubblico. Il comportamento degli operatori verrà indagato con riferimento ai diversi momenti del processo di acquisto, segnatamente le fasi di pre fruizione, di fruizione e di post fruizione. L analisi è sviluppata attraverso l osservazione dei siti internet di 24 operatori, e la sperimentazione degli strumenti ivi disponibili, nel periodo febbraio 2006-dicembre 2007. Gli operatori analizzati sono sia nazionali (13 operatori), sia internazionali (11 operatori) allo scopo di confrontare i rispettivi comportamenti ed evidenziare possibili stimoli di sviluppo.

Battaglia, L., Internet e la gestione del cliente nel mercato dello spettacolo (Performing Arts), in Proceedings of the 8th International Conference Marketing Trends, (Parigi, 15-January 18-April 2009), Jean-Claude Andreani and Umberto Collesei, Paris 2009: 1-28 [http://hdl.handle.net/10807/16652]

Internet e la gestione del cliente nel mercato dello spettacolo (Performing Arts)

Battaglia, Loretta
2009

Abstract

The growing importance of marketing as a management tool for performing arts organization and the development of ICT technologies, as well as the convergence of industries, and the shift from geography to cyberspace, forcing arts organizations to account New Technology as an additional tool for audience retention, are the base of this research. This paper explores how Internet and the New Technology are used by performing arts organizations for audience management and retention. The organizations behavior is observed during the various stages of the service delivering process, namely the pre-purchase stage, the service encounter stage and the post-purchase stage. The empirical study is conducted through the observation and analysis of 24 performing arts organizations web sites, from February 2006 to December 2007. The sample is made of 13 Italian organization and 11 International organization, accounting for 4 performing arts sectors, with the aim to compare behavior and to outline possible development stimuli.
2009
Italiano
Proceedings of the 8th International Conference Marketing Trends
VIII Congresso Internazionale Marketing Trends
Parigi
15-gen-2009
18-apr-2009
978-2-9532811-0-2
Battaglia, L., Internet e la gestione del cliente nel mercato dello spettacolo (Performing Arts), in Proceedings of the 8th International Conference Marketing Trends, (Parigi, 15-January 18-April 2009), Jean-Claude Andreani and Umberto Collesei, Paris 2009: 1-28 [http://hdl.handle.net/10807/16652]
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