Sedentary lifestyle can be defined as the state of man which is characterized by the lack of a minimum recommended daily physical activity, to produce adaptive phenomena that reduce the risk of cardiovascular or disease related to the lack of body activity. In this work, the two Argentine-Italian realities will be compared in order to evaluate possible solutions and remedies especially during the current pandemic in order to prevent possible risk factors for chronic and psycho-physical diseases. Some recommendations will be identified aimed at changing lifestyles and teaching at school, focusing on the real potential of motor and sports activities outdoors, in a natural environment.

Il concetto di sedentarietà si può definire come uno stato della vita dell’uomo caratterizzato dalla mancanza di un'attività fisica minima giornaliera raccomandata, al fine di produrre fenomeni adattivi tali da diminuire il rischio cardiovascolare o di altre patologie legate alla inattività corporea. In questo lavoro si metteranno a confronto le due realtà Argentina-italiana in modo da valutare diverse soluzioni e rimedi soprattutto durante l’attuale pandemia in modo da prevenire possibili fattori di rischio per malattie croniche e psico-fisiche. Si individueranno alcune raccomandazioni volte a modificare gli stili di vita e la didattica a scuola, incentrati sulla potenzialità reali delle attività motorie e sportive all’aperto, in ambiente naturale.

Casolo, F., Coco, D., Sopranzi, S., Supital, A., Educazione Motoria e sportiva nell'era del COVID-19, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2020; 2020/ XVIII (3): 35-49. [doi:10.7346/-fei-XVIII-03-20_03] [http://hdl.handle.net/10807/165654]

Educazione Motoria e sportiva nell'era del COVID-19

Casolo, Francesco
Primo
;
Coco, Daniele
Secondo
;
2020

Abstract

Sedentary lifestyle can be defined as the state of man which is characterized by the lack of a minimum recommended daily physical activity, to produce adaptive phenomena that reduce the risk of cardiovascular or disease related to the lack of body activity. In this work, the two Argentine-Italian realities will be compared in order to evaluate possible solutions and remedies especially during the current pandemic in order to prevent possible risk factors for chronic and psycho-physical diseases. Some recommendations will be identified aimed at changing lifestyles and teaching at school, focusing on the real potential of motor and sports activities outdoors, in a natural environment.
2020
Italiano
Casolo, F., Coco, D., Sopranzi, S., Supital, A., Educazione Motoria e sportiva nell'era del COVID-19, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2020; 2020/ XVIII (3): 35-49. [doi:10.7346/-fei-XVIII-03-20_03] [http://hdl.handle.net/10807/165654]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/165654
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact