Skills assessment, in particular transversal ones, is still a relevant challenge for schools. The not only terminological ambiguities emerge exponentially when it is necessary to assess the mastery of student’s skills. The Work Based Learning activity is, at least at the level of principle, a privileged context for their promotion because students are placed in real life contexts; Work Based Learning is therefore a space to see them in action and appreciate their development. This task asks teachers to consider data from different point of view, including the one of actors directly involved in the activities: first and foremost the students and tutors. Nevertheless, it remains responsibility of teachers to bring back and harmonize these assessments within the school evaluation. These challenges have inspired an accompanying path aimed at supporting schools in assessing these activities by guiding them to reflect critically about the experience and even orienting them methodologically towards the construction of devices and instruments.

La valutazione delle competenze, in particolare delle competenze trasversali, è una sfida ancora attuale per le scuole. Le ambiguità terminologiche, di classificazione e definizione emergono in modo marcato nel momento in cui occorre accertarne il possesso e valutarne il grado di padronanza da parte degli studenti. Le attività di Work Based Learning, nelle quali gli studenti sono inseriti in contesti real life, sono un contesto privilegiato per la promozione di tali competenze configurandosi, di conseguenza, come spazi privilegiati per osservarle e apprezzarne lo sviluppo ed il consolidamento. Ciò richiede ai docenti di prendere in considerazione dati espressi da un punto di vista diverso includendo gli attori direttamente coinvolti nelle attività (es. studenti e tutor aziendali). Nondimeno resta ai docenti il compito di ricondurre e di armonizzare tali valutazioni all’interno della valutazione scolastica. Queste sfide sono state poste al centro di un percorso di accompagnamento finalizzato a supportare le scuole nella valutazione di tali attività guidandole a riflettere sull’esperienza sul piano critico ed orientandole su quello metodologico nella costruzione di dispositivi e strumenti ad hoc.

Lisimberti, C., Montalbetti, K., Valutare le competenza nei contesti real life. Lesson learned da un percorso formativo, in Lucisano, P. (ed.), Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del convegno Internazionale SIRD, Pensa Multimedia Editore S.r.l., Lecce - Rovato (BS) 2020: 220- 228 [http://hdl.handle.net/10807/152113]

Valutare le competenza nei contesti real life. Lesson learned da un percorso formativo

Lisimberti, Cristina;Montalbetti, Katia
2020

Abstract

Skills assessment, in particular transversal ones, is still a relevant challenge for schools. The not only terminological ambiguities emerge exponentially when it is necessary to assess the mastery of student’s skills. The Work Based Learning activity is, at least at the level of principle, a privileged context for their promotion because students are placed in real life contexts; Work Based Learning is therefore a space to see them in action and appreciate their development. This task asks teachers to consider data from different point of view, including the one of actors directly involved in the activities: first and foremost the students and tutors. Nevertheless, it remains responsibility of teachers to bring back and harmonize these assessments within the school evaluation. These challenges have inspired an accompanying path aimed at supporting schools in assessing these activities by guiding them to reflect critically about the experience and even orienting them methodologically towards the construction of devices and instruments.
2020
Italiano
Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del convegno Internazionale SIRD
9788867607075
Pensa Multimedia Editore S.r.l.
Lisimberti, C., Montalbetti, K., Valutare le competenza nei contesti real life. Lesson learned da un percorso formativo, in Lucisano, P. (ed.), Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del convegno Internazionale SIRD, Pensa Multimedia Editore S.r.l., Lecce - Rovato (BS) 2020: 220- 228 [http://hdl.handle.net/10807/152113]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/152113
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact