The goal of the present research was to investigate if creative thinking can be trained in primary school children. Imagination represents one of the bases of the creative thinking process: a skilled imaginative ability, developed in early age, fosters creative processes, producing numerous and flexible mental images, easily malleable and useful to generate new ideas and combine elements in innovative ways. The study aims to analyse one of the factors of the creative thinking process, the capacity to produce ideas, and to enhance it in children through a specific 10-week training of imagination and divergent thinking. Starting from the TCI, an Italian mental reactive designed for measuring the potential of creative thinking in individual children, a different Test was made up with the objective to test 224 children belonging to 10 primary school classes (5 second grades and 5 third grades), achieving group scores. The purpose was to investigate if children’s attitude to think creatively and divergently would improve after participating to 10 interactive one-hour group training sessions. The activities were aimed at training 3 abilities - capacity to produce ideas, ability to think of many possible purposes for an object, contra-factual thinking – each measured in T0 and T1 from one part of the Test created. They were all tested in T0; afterward 8 out of the 10 classes were weekly trained, before being all 10 classes tested again in T1, 10 weeks after T0. The hypothesis was that the trained classes would have improved the capacity of producing ideas, whereas the control groups would have not. It was so verified the efficacy of the specific method to train creative thinking that was conceived, developed and administered to the children.

L’obiettivo della presente ricerca è di valutare se il pensiero creativo, e in particolare la produzione ideativa spontanea, sia allenabile nei bambini. L’immaginazione ne rappresenta una delle basi: un’abilità immaginativa sviluppata nei primi anni di vita favorisce i processi creativi, permettendo la generazione di idee e immagini mentali flessibili e facilmente modificabili e la connessione di elementi in combinazioni nuove. La ricerca si prefigge lo scopo di analizzare uno dei fattori caratterizzanti il pensiero creativo e a incrementarla nei bambini attraverso un training volto all’allenamento dell’immaginazione e del pensiero divergente per verificarne il miglioramento. Prendendo spunto dal TCI, adattato a un setting di gruppo, sono stati testati 224 bambini appartenenti a 10 classi di scuola primaria (5 seconde e 5 terze), appartenenti a scuole che utilizzano il metodo Montessori o il metodo tradizionale. Lo scopo era indagare se l’attitudine dei bambini a pensare in modo creativo e divergente sarebbe aumentata dopo aver partecipato ad un training di 10 sessioni interattive di gruppo della durata 1 ora e di verificare differenze tra metodologie pedagogiche ed età. Le attività sono state volte all’allena mento di 3 abilità - produzione ideativa spontanea, capacità di pensare il maggior numero di usi possibili di un dato oggetto, pensiero controfattuale - ognuna delle quali misurata prima e dopo il training o dopo 10 settimane nel gruppo di controllo. L’ipotesi era che le classi allenate sarebbero migliorate nella capacità di produrre idee e che le classi con metodo Montessori ne avrebbero avuto un maggiore giovamento, così come le classi inferiori. I risultati dello studio supportano le ipotesi, permettendo di provare l’efficacia del training creativo nel promuovere fluidità e autonomia di pensiero. Tuttavia, né il metodo pedagogico, né la classe di appartenenza (seconda o terza primaria) hanno dimostrato di differenziare i risultati. In definitiva, lo studio supporta l’idea che le competenze creative siano educabili indipendente da altri fattori educativi. Tuttavia, lo studio necessità ulteriori sviluppi ed estensioni al fine di definire un training scientificamente validato da applicarsi in situazioni concrete.

Sala, P. M., Vanutelli, M. E., Lucchiari, C., Gli effetti di un training cognitivo per l’incremento della produzione ideativa in bambini di scuola primaria. Un confronto tra metodo Montessori e tradizionale, <<RICERCHE DI PSICOLOGIA>>, 2019; (3): 519-545. [doi:10.3280/RIP2019-003005] [http://hdl.handle.net/10807/151610]

Gli effetti di un training cognitivo per l’incremento della produzione ideativa in bambini di scuola primaria. Un confronto tra metodo Montessori e tradizionale

Vanutelli, Maria Elide;
2019

Abstract

The goal of the present research was to investigate if creative thinking can be trained in primary school children. Imagination represents one of the bases of the creative thinking process: a skilled imaginative ability, developed in early age, fosters creative processes, producing numerous and flexible mental images, easily malleable and useful to generate new ideas and combine elements in innovative ways. The study aims to analyse one of the factors of the creative thinking process, the capacity to produce ideas, and to enhance it in children through a specific 10-week training of imagination and divergent thinking. Starting from the TCI, an Italian mental reactive designed for measuring the potential of creative thinking in individual children, a different Test was made up with the objective to test 224 children belonging to 10 primary school classes (5 second grades and 5 third grades), achieving group scores. The purpose was to investigate if children’s attitude to think creatively and divergently would improve after participating to 10 interactive one-hour group training sessions. The activities were aimed at training 3 abilities - capacity to produce ideas, ability to think of many possible purposes for an object, contra-factual thinking – each measured in T0 and T1 from one part of the Test created. They were all tested in T0; afterward 8 out of the 10 classes were weekly trained, before being all 10 classes tested again in T1, 10 weeks after T0. The hypothesis was that the trained classes would have improved the capacity of producing ideas, whereas the control groups would have not. It was so verified the efficacy of the specific method to train creative thinking that was conceived, developed and administered to the children.
2019
Italiano
Sala, P. M., Vanutelli, M. E., Lucchiari, C., Gli effetti di un training cognitivo per l’incremento della produzione ideativa in bambini di scuola primaria. Un confronto tra metodo Montessori e tradizionale, <<RICERCHE DI PSICOLOGIA>>, 2019; (3): 519-545. [doi:10.3280/RIP2019-003005] [http://hdl.handle.net/10807/151610]
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