The contribution deals with the pedagogical profile of Giuseppe Mari, professor of Pedagogy at Catholic University of Milan, recently dead, who contributed to affirm a rereading of the pedagogical foundamentals according to the classical and Christian tradition. For reconstructing his pedagogical perspective, this reflection is articulated in three points of attention: contemporary crisis and education of conscience, Christian identity and theoretical commitment of pedagogy and the educational challenges about freedom.

Il contributo traccia il profilo pedagogico di Giuseppe Mari, docente di Pedagogia in Università Cattolica di Milano, scomparso di recente, che ha contributo ad affermare l'importanza di una rilettura della scienza pedagogica attingendo ai fondamenti della tradizione classico-cristiana. Ai fini della ricostruzione del suo contributo pedagogico, la riflessione è articolata in tre punti di attenzione: la crisi contemporanea e l'educazione della coscienza, l'identità cristiana e l'impegno teoretico della pedagogia, e, infine, le sfide educative connesse con il principio della libertà.

Musaio, M., L'incontro con Giuseppe Mari tra richiamo alla pedagogia cristiana e sfide educative, <<STUDIUM PERSONAE>>, IX; 2018 (2): 207-222 [http://hdl.handle.net/10807/150734]

L'incontro con Giuseppe Mari tra richiamo alla pedagogia cristiana e sfide educative

Musaio, Marisa
2019

Abstract

The contribution deals with the pedagogical profile of Giuseppe Mari, professor of Pedagogy at Catholic University of Milan, recently dead, who contributed to affirm a rereading of the pedagogical foundamentals according to the classical and Christian tradition. For reconstructing his pedagogical perspective, this reflection is articulated in three points of attention: contemporary crisis and education of conscience, Christian identity and theoretical commitment of pedagogy and the educational challenges about freedom.
2019
Italiano
Musaio, M., L'incontro con Giuseppe Mari tra richiamo alla pedagogia cristiana e sfide educative, <<STUDIUM PERSONAE>>, IX; 2018 (2): 207-222 [http://hdl.handle.net/10807/150734]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/150734
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact