The article examines the equestrian group of Oldrado da Tresseno, placed on the facade of Milan's Town Hall as a seal of completion of the building work (1233). The monument, of considerable artistic and cultural interest (it is the first equestrian group representing not a sovereign, but a living politician), is based on Roman models (or considered such), such as the Marcus Aurelius of the Campidoglio in Rome or the Regisole of Pavia. The massive use of 'spoila' around sculpture is aimed at underlining the continuity between the Roman Empire and the new forms of communal government. It is thus affirmed that it is the Commune of Milan and not Emperor Frederick II who is the true heir to the imperial government.

Il contributo prende in esame il gruppo equestre di Oldrado da Tresseno, collocato sulla facciata del palazzo comunale di Milano a sigillo della conclusione dei lavori di edificazione dello stesso (1233). il manufatto, di notevole interesse artistico e culturale (si tratta del primo gruppo equestre rappresentante non un sovrano, ma un politico vivente), si rifà a modelli romani (o ritenuti tali), quali il Marco Aurelio del Campidoglio a Roma o il Regisole di Pavia. Il massiccio uso dell'antico proprio attorno alla scultura è finalizzato a sottolineare la continuità tra l'impero romano e ie nuove forme di governo cittadino. E' il Comune di Milano e non l'imperatore Federico II il vero erede del governo imperiale.

Alberzoni, M., Legittimazione personale e costruzione del consenso. La statua equestre di Oldrado da Tresseno (1233), in Alberzoni M:, L. R. (ed.), Costruire il consenso. Modelli, pratiche, linguaggi (secoli XI-XV), Vita e Pensiero, Milano, MILANO -- ITA 2019: <<ORDINES>>, 9 181- 198 [http://hdl.handle.net/10807/147010]

Legittimazione personale e costruzione del consenso. La statua equestre di Oldrado da Tresseno (1233)

Alberzoni, M.
2019

Abstract

The article examines the equestrian group of Oldrado da Tresseno, placed on the facade of Milan's Town Hall as a seal of completion of the building work (1233). The monument, of considerable artistic and cultural interest (it is the first equestrian group representing not a sovereign, but a living politician), is based on Roman models (or considered such), such as the Marcus Aurelius of the Campidoglio in Rome or the Regisole of Pavia. The massive use of 'spoila' around sculpture is aimed at underlining the continuity between the Roman Empire and the new forms of communal government. It is thus affirmed that it is the Commune of Milan and not Emperor Frederick II who is the true heir to the imperial government.
2019
Italiano
Costruire il consenso. Modelli, pratiche, linguaggi (secoli XI-XV)
9788834338667
Vita e Pensiero, Milano
9
Alberzoni, M., Legittimazione personale e costruzione del consenso. La statua equestre di Oldrado da Tresseno (1233), in Alberzoni M:, L. R. (ed.), Costruire il consenso. Modelli, pratiche, linguaggi (secoli XI-XV), Vita e Pensiero, Milano, MILANO -- ITA 2019: <<ORDINES>>, 9 181- 198 [http://hdl.handle.net/10807/147010]
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