Second hand clothing consumption is growing, but literature does not give an exhaustive explanation of this phenomenon. Thus, this work analyzes the topic through a different perspective, both historical and psychological. On the one hand we researched historical meanings associated to second hand clothing, on the other we conducted a qualitative research to explore the current context. Through this double analysis, we could identify two important changes – 2008 economic crisis and recent technological developments – that have played a role in reactivating old values and ways of thinking, attracting consumers to second hand clothing market.

Il consumo di abbigliamento usato risulta in ripresa, ma gli studi che hanno indagato il tema non sembrano in grado di giustificare pienamente questo trend. Il presente contributo si propone pertanto di analizzare il fenomeno adottando un approccio differente, di tipo storico-psicologico. Lo studio da un lato ricostruisce i significati storici associati all’abbigliamento usato, dall’altro esplora il contesto attuale attraverso un’indagine qualitativa. In base a questa doppia analisi, è stato possibile identificare alcuni importanti cambiamenti di contesto – nello specifico la crisi economica del 2008 e i recenti sviluppi in ambito tecnologico – che, favorendo il riemergere di antiche mentalità, hanno contribuito ad avvicinare i consumatori al mercato dell’abbigliamento usato.

Lozza, E., Cornaggia, C., Castiglioni, C., Il Recupero di Antichi Habiti: Un’Indagine Storica e Psicologica sul Consumo di Abbigliamento Usato, <<PSICOLOGIA SOCIALE>>, 2019; (2): 235-257. [doi:10.1482/94267] [http://hdl.handle.net/10807/131103]

Il Recupero di Antichi Habiti: Un’Indagine Storica e Psicologica sul Consumo di Abbigliamento Usato

Lozza, Edoardo
Primo
;
Cornaggia, Cecilia
Secondo
;
Castiglioni, Cinzia
Ultimo
2019

Abstract

Second hand clothing consumption is growing, but literature does not give an exhaustive explanation of this phenomenon. Thus, this work analyzes the topic through a different perspective, both historical and psychological. On the one hand we researched historical meanings associated to second hand clothing, on the other we conducted a qualitative research to explore the current context. Through this double analysis, we could identify two important changes – 2008 economic crisis and recent technological developments – that have played a role in reactivating old values and ways of thinking, attracting consumers to second hand clothing market.
2019
Italiano
Lozza, E., Cornaggia, C., Castiglioni, C., Il Recupero di Antichi Habiti: Un’Indagine Storica e Psicologica sul Consumo di Abbigliamento Usato, <<PSICOLOGIA SOCIALE>>, 2019; (2): 235-257. [doi:10.1482/94267] [http://hdl.handle.net/10807/131103]
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