Following recent advances in historical-educational research at the international level, this issue invited scholars to engage in research that draws out the heuristic value of the local dimension in the history of education by reconstructing the processes whereby schooling was introduced across different country contexts (Spain; France, Italy, Brazil, Portugal, Argentina, Bosnia and Herzegovina). The articles discuss the history of schooling not only at the institutional and legislative levels, but also in biographical, social and material terms, bringing to light meaningful descriptions, memories, periods, events, and aspects of schooling, and illustrating the educational practices that were concretely implemented in the classroom, as opposed to those prescribed by law and by official programmes. The articles are written in Italian, English, French, Spanish and Portuguese.

Sulla scorta delle più recenti acquisizioni della ricerca storico-educativa internazionale, il presente dossier ha promosso indagini con l’intento di ripensare il valore euristico della dimensione locale nella storia dell’educazione attraverso studi sui processi di scolarizzazione di diversi contesti nazionali. Sono qui raccolte proposte che non hanno solo le caratteristiche della storia istituzionale e di quella legislativa, ma che si sforzano di recuperare la dimensione biografica, sociale e materiale. Esse fanno luce su profili, momenti, memorie, aspetti della storia della scuola nonché sulle reali pratiche educative che si svolgevano all’interno delle aule, piuttosto che quelle prescritte dalla normativa vigente e dai programmi ufficiali. Gli articoli compresi nel numero monografico riguardano diverse realtà nazionali (Spagna, Francia, Italia, Brasile, Portogallo, Argentina e Bosnia-Erzegovina) e sono scritti in lingua italiana, inglese, francese, spagnola, portoghese.

Barausse, A., Ghizzoni, C. F., Meda, J. (eds.), Il campanile scolastico». Ripensando la dimensione locale nella ricerca storico-educativa, <<RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE>>, 2018; 2018: (1): 301 [http://hdl.handle.net/10807/123738]

Il campanile scolastico». Ripensando la dimensione locale nella ricerca storico-educativa

Ghizzoni, Carla Francesca
;
2018

Abstract

Following recent advances in historical-educational research at the international level, this issue invited scholars to engage in research that draws out the heuristic value of the local dimension in the history of education by reconstructing the processes whereby schooling was introduced across different country contexts (Spain; France, Italy, Brazil, Portugal, Argentina, Bosnia and Herzegovina). The articles discuss the history of schooling not only at the institutional and legislative levels, but also in biographical, social and material terms, bringing to light meaningful descriptions, memories, periods, events, and aspects of schooling, and illustrating the educational practices that were concretely implemented in the classroom, as opposed to those prescribed by law and by official programmes. The articles are written in Italian, English, French, Spanish and Portuguese.
2018
Italiano
Inglese
Spagnolo
Portoghese
Barausse, A., Ghizzoni, C. F., Meda, J. (eds.), Il campanile scolastico». Ripensando la dimensione locale nella ricerca storico-educativa, <<RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE>>, 2018; 2018: (1): 301 [http://hdl.handle.net/10807/123738]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/123738
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact