The question of categories is crucial in Kant’s philosophy and the later thought, in which it is exploited to recover, correct or oppose transcendental philosophy. Even though Bolzano is a fierce opponent of this philosophy, he does not devote much space to the thematic critique of the concept of «category». He deals with it in Aristotle and in Kant in §§ 118 and 119 of his Wissenschaftslehre, in the appendix to the Doctrine of the Elements, in which he offered his theory of «representations in themselves» or «ideas». The aim of this paper is to present such punctual criticisms and clarify their meaning and assumptions, thus delineating some peculiar concepts of Bolzano, based on which the notion of «summum genus» is originally rethought and any «deduction» is radically rejected.

Se la questione delle categorie è cruciale in Kant e per conseguenza nel pensiero successivo, che ne tratta per riprendere, correggere o opporsi alla filosofia trascendentale, pur essendo Bolzano uno suo strenuo oppositore, non dedica molto spazio alla critica tematica del concetto di «categoria»: la affronta in Aristotele e in Kant nei §§ 118 e 119 della Wissenschaftslehre, in appendice al capitolo della Dottrina degli elementi in cui ha presentato la sua teoria delle «rappresentazioni in sé» o «idee». Lo scopo del saggio è presentare tali critiche puntuali e chiarirne il senso e i presupposti, delineando così alcuni concetti originali di Bolzano, in base ai quali viene ripensata la nozione di «summum genus» e ricusata radicalmente ogni «deduzione».

Fossati, L., Tra rapsodia e artificio. Bolzano sulle categorie, <<RIVISTA DI FILOSOFIA NEOSCOLASTICA>>, 2017; 109 (3): 515-529 [http://hdl.handle.net/10807/109940]

Tra rapsodia e artificio. Bolzano sulle categorie

Fossati, Lorenzo
Writing – Original Draft Preparation
2017

Abstract

The question of categories is crucial in Kant’s philosophy and the later thought, in which it is exploited to recover, correct or oppose transcendental philosophy. Even though Bolzano is a fierce opponent of this philosophy, he does not devote much space to the thematic critique of the concept of «category». He deals with it in Aristotle and in Kant in §§ 118 and 119 of his Wissenschaftslehre, in the appendix to the Doctrine of the Elements, in which he offered his theory of «representations in themselves» or «ideas». The aim of this paper is to present such punctual criticisms and clarify their meaning and assumptions, thus delineating some peculiar concepts of Bolzano, based on which the notion of «summum genus» is originally rethought and any «deduction» is radically rejected.
2017
Italiano
Fossati, L., Tra rapsodia e artificio. Bolzano sulle categorie, <<RIVISTA DI FILOSOFIA NEOSCOLASTICA>>, 2017; 109 (3): 515-529 [http://hdl.handle.net/10807/109940]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fossati - Bolzano sulle categorie.pdf

non disponibili

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 553.22 kB
Formato Unknown
553.22 kB Unknown   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/109940
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact