The paper focuses on the issue of training practitioners to develop research skills in pre-service education. Moving from an experience carried out at the Catholic University in Milan it reflects upon approaches, strategies and tools available to the university teacher to promote students’ learning. Giving them the opportunity to plan a real research process by supporting their work emerges as an effective training approach because of methodological contents are related to students’ educational practice (present or future); it allows the university teacher to link research and training activities which constitute the principal dimensions of his professional profile.

Montalbetti, K., L’accompagnamento come strategia per formare alla ricerca empirica. Implicazioni per la didattica universitaria, in Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione, (ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna, 18-18 November 2016), ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna, BOLOGNA -- ITA 2017: 62-71 [http://hdl.handle.net/10807/105570]

L’accompagnamento come strategia per formare alla ricerca empirica. Implicazioni per la didattica universitaria

Montalbetti, Katia
2017

Abstract

The paper focuses on the issue of training practitioners to develop research skills in pre-service education. Moving from an experience carried out at the Catholic University in Milan it reflects upon approaches, strategies and tools available to the university teacher to promote students’ learning. Giving them the opportunity to plan a real research process by supporting their work emerges as an effective training approach because of methodological contents are related to students’ educational practice (present or future); it allows the university teacher to link research and training activities which constitute the principal dimensions of his professional profile.
2017
Italiano
Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione
Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione
ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna
18-nov-2016
18-nov-2016
9788898010691
ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna
Montalbetti, K., L’accompagnamento come strategia per formare alla ricerca empirica. Implicazioni per la didattica universitaria, in Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di Lavoro SIPED, Teorie e Metodi della Ricerca in Educazione, (ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna, 18-18 November 2016), ALMA MATER STUDIORUM - Università di Bologna, BOLOGNA -- ITA 2017: 62-71 [http://hdl.handle.net/10807/105570]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/105570
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact